Hoog bezoek bij oprichting federatie

(Foto: Sam Rentmeester/FMAX)”Als het bij 3TU om de inhoud gaat, waarom zie ik dan alleen maar bestuurders achter de tafel zitten?”, wierp bij het ‘zaalrondje’ or-voorzitter Kees Daleboudt van de TU Delft op.

Niet alleen de drie colleges van bestuur, ook hoge gasten als de (nu nog) minister van onderwijs Maria van der Hoeven, de secretaris-generaal van het ministerie van economische zaken Chris Buijink en werkgeversvoorzitter Bernard Wientjes (VNO-NCW) waren vorige week donderdag naar de senaatszaal van de TU gekomen om de officiële oprichting van de 3TU.Federatie bij te wonen. Wie niet was uitgenodigd, kon de gebeurtenis via een tv-uitzending op internet volgen.

Het mag weer gaan over de bevordering van excellentie, stelden diverse sprekers vast, en in de federatie krijgt dat een kans. De Delftse collegevoorzitter Hans van Luijk riep zijn medebestuurders op zich nu op de uitvoering te concentreren en ‘zich niet te laten afleiden door allerlei nieuwe concepten’. Hij doelde op de discussie over een mogelijke volgende stap die hier en daar de kop opsteekt: fuseren. Aan de Universiteit van Twente is die optie aanvankelijk serieus bepleit. Maar Delft en Eindhoven voelen daar niets voor. (FG)

(Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

“Als het bij 3TU om de inhoud gaat, waarom zie ik dan alleen maar bestuurders achter de tafel zitten?”, wierp bij het ‘zaalrondje’ or-voorzitter Kees Daleboudt van de TU Delft op. De Eindhovense rector Hans van Duijn, die te kennen gaf zich liever bij de mensen van de inhoud in te delen dan bij de managers, antwoordde: “Nu is het nog een bestuurlijk feestje. Ons feestje komt erachteraan. De centers of excellence zijn opgezet. We zijn op zoek naar 27 hoogleraren met daaromheen apparatuur en staf voor de groot opgetuigde leerstoelen. Dat gaat wat betekenen.”