Honderden studieplekken erbij, vooral in tentamentijd

Honderden extra zelfstudieplekken moeten vóór het nieuwe collegejaar ingericht zijn in de UB en op de faculteiten 3mE en CiTG. Grotendeels zijn het plekken die alleen in tentamentijd voor zelfstudie beschikbaar zijn.

In de UB, officieel de TU Delft Library, komen 88 studieplekken. Die komen in de zuidvleugel, waar nu nog kantoren zitten. De medewerkers die daar werken, verhuizen naar de achterzijde van het gebouw. Momenteel onderzoekt de organisatie waar zij terecht kunnen en welke gevolgen dat heeft voor medewerkers die al aan de achterzijde kantoor houden.

Volgens Library-projectmanager Linda Heemskerk krijgt haar organisatie veel vragen van studenten die na vijf uur ’s middags hele etages zien leegstaan. “Eerder is al onderzocht of de kantoren in de zuidvleugel tijdens avonduren en weekenden opengesteld kunnen worden voor studenten, maar dat bleek te veel aanpassingen te vergen.”

Als onderdeel van een grotere zoektocht naar manieren om snel meer en betere zelfstudieplekken te creëren, het project ‘quick wins’, is nu besloten de zuidvleugel geheel voor studenten in te richten. De 88 studieplekken komen in stilteruimtes.

De TU heeft samen met de studentenraad andere ‘quick wins’ gevonden op de faculteiten 3mE en CiTG. Bij de laatste komen ongeveer 36 extra studieplekken en krijgen 68 bestaande plekken een ‘upgrade’. Er komen nieuwe tafels en stoelen. Bij 3mE krijgen groepstafels in tentamenweken schotten, zodat studenten er in afzondering en stilte aan kunnen studeren. Dat levert in tentamentijd maximaal 524 plekken op, afhankelijk van het eindontwerp en het budget. Het geld haalt de TU uit de gelden die voortkomen uit de Wet studievoorschot hoger onderwijs. De werkzaamheden vinden plaats in de zomer.