​Honderd studiebeurzen voor TU

Het nieuwe beurzenprogramma waarmee het ministerie van onderwijs het hoger onderwijs internationaler wil maken, levert de TU het komend collegejaar honderd studiebeurzen op.

De TU krijgt 71 beurzen voor studenten van buiten de Europese Unie die hier willen studeren, en 29 beurzen voor Delftse studenten die naar een land buiten de EU willen. De universiteit heeft daarmee de meeste beurzen toegekend gekregen.

Het college van bestuur wil voor een periode van vijf jaar deelnemen aan het nieuwe beurzenprogramma, waarbij de universiteit maximaal tachtig inkomende beurzen en veertig uitgaande beurzen kan verstrekken.

Delftse studenten die naar het buitenland gaan, kunnen door dit nieuwe beurzensysteem 1250 euro krijgen, internationale studenten die hierheen komen 5000 euro. Het ministerie legt de ene helft op tafel, de TU de andere helft.

De universiteit heeft nog geen plan van aanpak voor Delftse studenten die van een beurs gebruik willen maken, vertelde collegelid Anka Mulder vorige week tijdens een overleg met de studentenraad. Voor de beurzen van inkomende studenten wil Mulder eerst kijken hoe de spreiding over landen is verdeeld.

De internationale studenten van het huidige collegejaar zijn afkomstig uit 103 landen. Vorig jaar waren het nog zeventig landen. De TU heeft nu relatief veel studenten uit China en India. Het aantal aanmeldingen uit India is zelfs verdubbeld.Uit sommige landen komt helemaal geen student naar de TU.

“We willen graag studenten uit de Verenigde Staten”, vertelde Mulder de studentenraad. “Daar zitten vaak interessante universiteiten voor onze studenten. We hebben ook weinig studenten uit Afrika.”

Op de vraag van de studentenraad waarom de TU minder beurzen voor Delftse studenten had gekregen dan voor internationale studenten, moest Mulder het antwoord schuldig blijven. De sr zag graag wat meer balans tussen beurzen voor inkomende en uitgaande studenten.

Mulder noemde het belangrijk dat studenten actief zoeken naar een plek in het buitenland. “Ook andere universiteiten geven beurzen aan inkomende getalenteerde studenten.”