Honderd kilometer afzien

Eén keer in je leven de OC&C Ringvaart Regatta roeien, bij menig sportieveling staat deze wens op de bucket list genoteerd. Gisteren beleefde de race over honderd kilometer haar 41ste editie.

In de vroege ochtend van woensdag 11 mei gaan er in Leiden 178 boten in alle soorten en maten van start om al dan niet voor de eerste keer (voor sommigen is het een verslaving) deze once-in-a-lifetime-experience te ondergaan. Via de Kaag, rond Schiphol, weer de Kaag, Lisse en Leidschendam roeien naar Delft. Honderd kilometer lang afzien. Veel ervaren, maar ook onervaren ploegen. Eenlingen, tweetjes, viertjes, achten. Oude rotten, maar ook stoere studenten-vriendenclubjes die dat varkentje wel even zullen wassen. Ze varen met fantasievolle teamnamen als Zuipschuit, Heldhaftige bazen, Kijk ze gaan, Oude Bokkenboot, Goldriggers of Après Skiff. Tot zeer laat in de avond zullen ze al dan niet ‘half dood’ bij het finish- en feestterrein bij Lijm & Cultuur arriveren. Afhakers zijn er weinig en veel incidenten doen zich niet voor, meldt wedstrijdsecretaris Myrthe van der Lugt vanuit het ‘crisiscentrum’ in het Laga-clubgebouw. Eén vaartuig is tegen een brug aangevaren, een ander onderweg omgeslagen. Dat krijg je met een teamnaam als Kantje Boord.

Kort voor vier uur ’s middags finisht de eerste boot bij Lijm & Cultuur. Niet de winnaar, want dat is de later vertrokken en gearriveerde Naarden/Daventria-combi, die een eindtijd van 8:02:19 klokt. Vier oude rotten zonder stuurman die even later hun welverdiende biertje aangereikt krijgen. “Het ging prima”, voert teamlid Johan Bollen opmerkelijk fris het woord. “Niet teveel wind, weinig scheepvaart.”

De tweede tijd (8:05:47) is voor het vrouwenteam EJD 136, een eerstejaarsacht van Laga van vier jaar geleden, die met deze prestatie het record voor damesachten met 45 minuten verbetert. Tot na elven ’s avonds meren er roeiers aan, de meesten de uitputting nabij. De ervaren mannen van de winnende Naarden/Daventria-combi hadden het ’s middags al voorzien: “Al die studentjes denken dit even te doen, maar dat valt behoorlijk tegen. Dat is ook de charme van de Ringvaart Regatta.”