‘Homoseksualiteit zichtbaar maken aan de TU’

Hoofddocent architectuur Dirk van den Heuvel is een van de initiatiefnemers van een LGBT-netwerk (lesbian, gay, bisexual, transgender) binnen de TU Delft. “Als organisatie moet je uitdragen dat je als homo of lesbo in een veilige omgeving bent.”

Waarom hebben jullie een LGBT netwerk opgericht?

“Voor meer zichtbaarheid en om een aanspreekpunt te hebben. Als mensen vragen over dit onderwerp hebben is niet zo zichtbaar bij welke collega je terecht kunt. Het is handig als er een duidelijke plek is.”

Waarom moet homoseksualiteit meer zichtbaar zijn?

“Als organisatie moet je uitdragen dat je als homo of lesbo in een veilige omgeving bent. Dat is belangrijk voor studenten. Er is dat incident geweest van die student die is weggepest uit zijn studentenhuis en bij de Owee zijn mensen van de homojongerenvereniging Outsite uitgescholden en bespuugd. Je moet er dus altijd aan werken en elk jaar komen er nieuwe studenten.”

Zin er dingen waar u als homoseksueel tegenaan loopt?

“Je moet altijd uitleggen waarom zichtbaarheid belangrijk is. Er is toch een houding van ‘dat is privé.’ Mensen die niet homo zijn, hebben niet door hoe dat is. Hetero’s maken soms flauwe grappen onder elkaar. Meestal onschuldig, maar soms is het minder onschuldig. Dat kom je tegen in de maatschappij en dus ook aan de TU. Dan is het goed dat wordt uitgedragen dat de TU een veilige, vriendelijke en stimulerende werkomgeving is. Mensen voelen zich daar meer happy bij.”

Kunnen studenten zich ook aansluiten bij het netwerk?

“Daar gaan we het nog over hebben. Het netwerk is in eerste instantie voor medewerkers, want voor studenten is er Outsite. De Delftse Werkgroep Homoseksualiteit is weer niet specifiek voor medewerkers van de TU.”

Wat gaan jullie allemaal doen?

“We gaan de zichtbaarheid bevorderen, we willen vraagbaak zijn en gesprekspartner voor de ontwikkeling van diversiteitsbeleid binnen de TU. Grote bedrijven als Shell en ING hebben daar al beleid voor. Op 11 oktober (Coming-Outdag) begint het netwerk met een lunch. Eerst elkaar maar eens ontmoeten. We willen een informele sfeer. Het is goed om te weten wie waar zit. Misschien kunnen we leuke events gaan organiseren.”

Hoe groot is het netwerk nu?

“Het aantal leden loopt al richting de twintig.”

Hebben jullie al een naam voor het netwerk bedacht?

“Nee, daar gaan we het nog over hebben.”

De startbijeenkomst en lunch van het LGBT-netwerk is op 11 oktober van 12.00 uur tot 13.30 uur bij Lijm & Cultuur aan de Rotterdamseweg 272 in Delft. Aanmelden kan tot 7 oktober hier. Voor meer informatie: D.vandenHeuvel@tudelft.nl of L.P.I.M.Hombergen@tudelft.nl.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl