Homo discriminatie bij Navigators Leiden?

De Leidse rector wil tekst en uitleg van de christelijke studentenvereniging Navigators. Die zou aan homoseksuele bestuurskandidaten andere eisen stellen dan aan hetero’s.

(Foto: James A. Molnar / Unsplash)

De Leidse studentenpartij LVS had de kwestie aangekaart in de universiteitsraad, schrijft universiteitsblad Mare. Homoseksuele leden van Navigators die een bestuursfunctie ambiëren zouden tijdens hun sollicitatiegesprek vragen krijgen over de rol die seksualiteit in hun leven speelt.

De partij vraagt de universiteit of ze wel bestuursbeurzen moet toekennen aan een studentenvereniging die onderscheid maakt op basis van seksuele geaardheid. Rector Carel Stolker van de Universiteit Leiden geeft de vereniging tot maandag de tijd om met meer informatie over de brug komen. Anders gaat hij zelf met hen in gesprek. “Dit lijkt me in strijd met de Grondwet”, zei hij volgens Mare.

‘We willen een plek zijn waar alle studenten zich geliefd en welkom voelen’

Christiaan Verkerk van de Navigators Leiden laat weten dat de vereniging inmiddels in gesprek is met het universiteitsbestuur en studentenpartij LVS. Medewerker Raphaël Klok van de landelijke afdeling van Navigators zegt desgevraagd dat homoseksualiteit nooit een reden is om iemand af te wijzen voor een bestuursfunctie. “We willen een plek zijn waar alle studenten zich geliefd en welkom voelen.”

Volgens hem wordt niet met alle homo’s tijdens sollicitatiegesprekken over hun seksualiteit gepraat en kan het onderwerp ook bij hetero’s aan bod komen. “Het belangrijkste is de vraag of je echt bereid bent om Jezus te volgen en hoe je daar invulling aan geeft in je leven.”

In een interview met Beam, de jongerenorganisatie van de Evangelische Omroep, zei een lesbisch Navigators-lid vorig jaar dat een “leidinggevende functie” bij de vereniging er niet in zit als je een relatie hebt met iemand van het gelijke geslacht.

HOP, Steffi Weber

HOP Hoger Onderwijs Persbureau