‘Homobingo is meer dan alleen een spelletje’

De Owee is niet alleen belangrijk voor studentenverenigingen. Nieuw studentenbloed is ook welkom bij homovereniging Outsite. Zelf is Remko Gerbranda (31) net afgestudeerd bij civiele techniek, maar tijdens de Owee zet hij zich vol overtuiging in om de nuldejaars uit de kast te krijgen met het festival Homodelft.

Waarom is de Owee zo belangrijk voor Outsite?

“Omdat wij ons snel bekend willen maken bij het nieuwe studentenpubliek. Veel studenten durven de eerste studiejaren nog niet uit te komen voor hun seksualiteit. Maar vaak herinneren ze ons nog wel, jaren later, door die eerste kennismaking tijdens de Owee. Dat maakt het iets makkelijker. Zo ging het bij mij ook. Ik ben een paar jaar heel nieuwsgierig geweest naar homoverenigingen, maar het duurde een paar jaar voordat ik er in het openbaar voor durfde uit te komen dat ik homoseksueel was.”

Wat doen jullie om bekend te worden bij studenten in Delft, naast een disco en studentenkapsels onder handen nemen?

“We hebben enorme roze suikerspinnen gedraaid op de informatiemarkt in Delft. Erg succesvol. Op een gegeven moment stonden we voor tien man in die grote suikerbak te hengelen.”

Studenten en roze suiker zijn kassa?

“Natuurlijk. En verder hebben we homobingo en homolingo. Dat klinkt misschien wat saai, maar homobingo is natuurlijk wel wat meer dan alleen een spelletje. Onze lingo wordt gedaan door een travestiet die het spelletje uitbundig, gek en heel homoseksueel presenteert. En voor de homobingo hebben we mooie pluche prijzen. Lekker roze, uiteraard.”

En jullie hebben voor het eerst een toneelstuk op de planken?

“Klopt. We kenden de regisseur, waardoor het makkelijk was om het te regelen. Het stuk heet ‘Verf’ en gaat over zes eenzame dames in een identiteitscrisis, die hun eenzaamheid proberen weg te schilderen. De zoon van een van de vrouwen is verkikkerd op een naaktmodel, en natuurlijk moet deze man door de vrouwen worden geschilderd. Het is een echte klucht: hij stopt zelfs hasj in de thee van de vrouwen, waardoor alles uit de hand loopt. En tegelijkertijd is het ook een verhaal met inhoud, want het gaat ook over de flowerpowerperiode, de tijd toen je als homo nog op de barricades moest staan om voor je seksuele vrijheid te vechten. Mijn vriend speelt de homofiele jongen. Zijn homoseksualiteit hoeft hij dus niet te faken.”

Hoeveel nieuwe leden hopen jullie te krijgen tijdens de Owee?

“We zijn heel blij als we tien tot vijftien nieuwe studenten erbij krijgen. Nu zitten er 55 leden bij Outsite, en daar mogen nog best een paar mensen bij die bij ons uit de kast willen komen.”

Remko Gerbranda (Foto: Hans Stakelbeek)

Waarom is de Owee zo belangrijk voor Outsite?

Studenten en roze suiker zijn kassa?

En jullie hebben voor het eerst een toneelstuk op de planken?

Hoeveel nieuwe leden hopen jullie te krijgen tijdens de Owee?

Remko Gerbranda (Foto: Hans Stakelbeek)