Homeland Security financiert Delfts cybersecurity-onderzoek

Het Amerikaanse Department of Homeland Security, het Nederlandse ministerie van Veiligheid en Justitie en NWO financieren samen drie cybersecurity-onderzoeksprojecten met Nederlandse en Amerikaanse wetenschappers. Een van de projecten is van prof.dr. Michel van Eeten van TBM.

Hackers en cybercriminelen werken wereldwijd samen. Zo werd onlangs het computersysteem van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Brussel gehackt. Daarbij werden onder meer dossiers over Oekraïne buitgemaakt. Die realiteit maakt goede mondiale onderzoekssamenwerking noodzakelijk, zo moeten het ministerie van Veiligheid en Justitie en het Amerikaanse Department of Homeland Security hebben gedacht. Samen met NWO hebben ze voor in totaal 1,3 miljoen euro aan financiering toegekend, aan drie projecten die cybercriminaliteit moeten helpen tegen gaan.

Een van de projecten is ‘Increasing the impact of voluntary action against cybercrime’, geleid door prof.dr. Michel van Eeten (TBM) en de Amerikaan Tyler Moore van de Southern Methodist University.

Gedecentraliseerde en grensoverschrijdende architectuur van het internet vereist dat verdedigers met elkaar samenwerken ter bestrijding van cybercrime. Veelal wordt die samenwerking gezocht doordat een partij een melding maakt van misbruik bij de beheerders van een netwerk of dienst waar dat misbruik is gelokaliseerd. Die meldingen kunnen allerlei vormen aannemen: van persoonlijke berichten tot grootschalig geautomatiseerde gegevensstromen. Dit project gaat deze meldingsmechanismen in kaart brengen en de effectiviteit ervan vaststellen.

Een ander project, van onderzoekers van de VU Amsterdam en de University of California Santa Barbara, richt zich op de vraag hoe malware zich over smartphones verspreidt. En wetenschappers van de Universiteit van Twente en de University of Illinois at Urbana willen onderzoeken hoe gerichte, netwerk-gebaseerde aanvallen (zoals Stuxnet) beter kunnen worden bestrijd.