Wetenschap

HollandPTC protonentherapiekliniek geopend

Na 12 jaar voorbereiding beschikt Medical Delta sinds afgelopen vrijdag officieel over een protonentherapiekliniek. Top-klinische zorg en innovatie op de stoep van de TU.

Cyclotronleverancier Varian investeert in onderzoek (Foto: Frank van der Burg)

Hoogtepunt van de feestelijke opening in het Prinsenhof was het ondertekenen van de samenwerking met het Amsterdam UMC en het Antoni van Leeuwenhoek. Naast de TU Delft bestaat het HollandPTC consortium nu uit maar liefst 3 universitair medische centra. “Het leveren van goede, veilige zorg is onze eerste prioriteit,” aldus medisch directeur Marco van Vulpen, “met daarnaast de samenwerking tussen artsen en onderzoekers om de meerwaarde van protonentherapie aan te tonen en zo groot mogelijk te maken. Voor mij is HollandPTC het fysieke voorbeeld van de trend in de wetenschap dat natuurkunde en de life sciences steeds meer convergeren.”

Varian Grants

Ook het bedrijfsleven heeft veel vertrouwen in deze unieke samenwerking. De leverancier van de protonentherapie apparatuur, Varian Medical Systems, ging hun grootste universitaire samenwerking aan. Het bedrijf investeert maar liefst 10 miljoen euro in het ambitieuze HollandPTC onderzoeksprogramma. “Het is zeker geen liefdadigheid dat we hier geld in investeren,” aldus hoofd marketing Jan Timmer. “We merken dat er vaak onverwachte producten uitkomen”. Ook Dennis Schaart beaamt dit. Hij coördineert de bijdrage van de TU Delft aan het onderzoek. “Wij ontwikkelen technieken waarvan de arts nooit wist dat hij die nodig had.” Een van de 7 multidisciplinaire projecten die bij de opening van HollandPTC door het bedrijf gehonoreerd werden met een Varian Grant, komt van zijn eigen hand, en er is nog veel geld te verdelen.

Dromen

De opening stond in het teken van dromen, met paralympisch snowboardster Bibian Mentel als gastspreker. Zij is meerdere malen behandeld voor kanker maar bleef vasthouden aan haar olympische dromen, die ze ook verwezenlijkte. De toekomstdroom van Mischa Hoogeman, hoofd klinische fysica van HollandPTC, is dat de patiënt het protonentherapie instituut binnenloopt en een half uur later weer naar buiten, genezen. Nu vergt een typische radiotherapiebehandeling nog enkele dagen voorbereiding, gevolgd door 6 weken van dagelijkse bestralingen. Technisch gezien kan de HollandPTC apparatuur voor deze droom geschikt gemaakt worden, maar het onderzoeksprogramma richt zich vooralsnog met name op de best mogelijke behandeling met de apparatuur zoals die nu is.

Open werkplaats

Ook de eerste patiënt van HollandPTC was te gast bij de opening. Zijn behandeling begon op 19 september en is alweer afgerond. Voor hem bleek de meerwaarde vooral dat zijn eigen radiotherapeut verantwoordelijk bleef voor de behandeling. “HollandPTC is een open werkplaats,” aldus van Vulpen, “waarbij wij onze apparatuur ter beschikking stellen aan gekwalificeerde radiotherapeuten van buitenaf. Op dezelfde manier staan ook de uitgebreide onderzoeksfaciliteiten van HollandPTC ter beschikking voor onderzoekers van onze consortiumpartners.”

Martijn Engelsman / Freelance science writer