Hogeschool Utrecht compenseert studenten medische hulpverlening

Studenten medische hulpverlening die studievertraging opliepen omdat ze geen stage mochten lopen, krijgen van de Hogeschool Utrecht een financiële tegemoetkoming.

Na protesten en dreigende rechtszaken komt de Hogeschool Utrecht een deel van de gedupeerde studenten medische hulpverlening tegemoet, schrijft hogeschoolblad Trajectum. Ze krijgen compensatie voor opgelopen studievertraging omdat het buiten hun schuld niet mogelijk was een stage te vinden.

De opleiding medische hulpverlening werd in 2010 opgezet en leidt op tot ambulance-, anesthesie- of eerstehulpmedewerker. De studie werd in het leven geroepen op verzoek van ziekenhuizen en ambulancediensten, maar al snel bleek dat die geen stagiairs wilden aannemen omdat het beroep nog niet was opgenomen in het BIG-register. Daarin staan alle erkende medische beroepen. Registratie is nodig om zelfstandig medische handelingen te mogen verrichten.

In de zomer van 2014 besloot het ministerie van Volksgezondheid om het beroep bij wijze van experiment op te nemen in het BIG-register. Een grote groep studenten had tegen die tijd al veel vertraging opgelopen.

De opleiding medische hulpverlening wordt niet alleen aangeboden door de Hogeschool Utrecht, maar ook door de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Er is ook een aan de Hogeschool Rotterdam, maar die studiewas voorzichtiger en leidt voorlopig alleen op tot beroepen waarvoor geen BIG-registratie noodzakelijk is.