Hogeschool Rotterdam sluit gebouw om brandgevaar

De Hogeschool Rotterdam heeft uit voorzorg één van haar gebouwen gesloten omdat de gevelplaten mogelijk niet brandveilig zijn. De instelling liet onderzoek doen naar aanleiding van de brand in de Grenfell Tower in Londen.

Het gaat om een dertig jaar oude gebouw op de locatie Kralingse Zoom. Uit de voorlopige resultaten van het onderzoek blijkt nu dat de hogeschool “niet de zekerheid kan bieden dat het bouwdeel voldoende veilig is voor studenten, medewerkers en andere gebruikers.”

Om die reden heeft het bestuur gisteravond besloten het gebouw voorlopig te sluiten. “We realiseren ons dat dit een buitengewoon ingrijpend besluit is, maar de veiligheid van onze medewerkers en studenten staat bij ons voorop”, aldus collegevoorzitter Ron Bormans.

Zo’n 3.500 studenten van de Rotterdam Business School, waar de internationale opleidingen onder vallen, maken gebruik van deze locatie. De lessen en tentamens die voor vandaag en morgen gepland staan, gaan niet door. Ingeplande scriptiebesprekingen kunnen wel doorgaan. Vanaf maandag kunnen de studenten op een andere locatie colleges volgen.

Het definitieve rapport wordt aanstaande woensdag verwacht. Op basis daarvan bepaalt de hogeschool of het gebouw langer dicht moet.

Bij de brand bij de Grenfell Tower kwamen in juni 71 mensen om het leven. De goedkope gevelplaten die waren gebruikt tijdens de eerdere renovatie, bleken licht ontvlambaar. Hierdoor kon het vuur razendsnel om zich heen grijpen.

HOP, Irene Schoenmacker

HOP Hoger Onderwijs Persbureau