Hoger onderwijs hoopt op onbezorgde introweken

Ze houden een slag om de arm, maar universiteiten en hogescholen hopen op een ‘normale’ introductieweek voor eerstejaars, zonder strenge beperkingen.

De OWee in 2019. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Het is de vraag wat er allemaal mogelijk zal zijn als de nieuwe eerstejaars studenten eind augustus naar hun studiestad komen. Zijn massale feesten weer toegestaan, of moet je toch nog op de groepsgrootte letten?

Voorlopig staan de seinen op groen voor een tamelijk normale introductieperiode: het aantal coronabesmettingen daalt snel en steeds meer mensen zijn gevaccineerd. Dus maken de universiteiten en hogescholen optimistische plannen. “We hebben de hoop dat we deze zomer het stof van onze dansschoenen kunnen blazen”, schrijft Avans Hogeschool.

Scenario’s
Op zijn minst werken ze met verschillende scenario’s, zoals bijvoorbeeld de Erasmus Universiteit Rotterdam laat weten. Ze kunnen dan makkelijk overschakelen als de situatie verandert. De Vrije Universiteit wil studenten de kans geven “elkaar ministens één dag veilig te ontmoeten”.

In het meest gunstige scenario zijn er drie fysieke dagen

Ook de OWee-commissie van de TU Delft werkt met meerdere scenario’s. Elk gaat uit van minstens één digitale dag en één of meerdere fysieke dagen. In het voor deelnemers meest gunstige geval zijn er drie fysieke dagen, met programma-onderdelen als workshops, een sport- en cultuurmarkt en rolschaatsen & lasergamen. Het digitale deel borduurt verder op dat van vorig jaar, met onder meer een verenigingenforum, waarin de Delftse studentenverenigingen zich voorstellen, een kookworkshop, een digitale escaperoom en de OWee TV Roadshow.

Testbewijzen
Ook andere steden hebben speurtochten, sportactiviteiten, comedy-avonden, silent disco’s en natuurlijk feesten op de programma’s staat. Er worden blokkenschema’s gemaakt om de drukte te beperken – voor de zekerheid.

Maastricht University gaat voor de grote feesten test-, herstel- of vaccinatiebewijzen vragen. Dan kunnen die zonder beperkingen doorgang vinden. Dat kan niet als je alleen op zelftesten vertrouwt.

Bepaalde onderdelen zullen waarschijnlijk online blijven. “Denk daarbij vooral aan de meer praktische aangelegenheden”, zegt de Universiteit Twente. Voor het registreren hoef je bijvoorbeeld niet meer naar de campus te komen. Maar er staat voorlopig ook een online escaperoom op het Twentse programma.

De huidige eerstejaars
En de huidige eerstejaars, die vorig jaar buiten de boot vielen? Kunnen zij de feesten, rondwandelingen en intropraatjes inhalen die ze bij hun eigen introductie zijn misgelopen? De meeste onderwijsinstellingen houden de boot af.

“Aan het begin van het academisch jaar heeft toch redelijk wat kunnen plaatsvinden voor deze groep”, zegt bijvoorbeeld de Universiteit Twente. “We halen wel signalen op bij studenten, om te bezien of we eventueel toch iets moeten doen en zo ja, wat.”

De Erasmus Universiteit Rotterdam verwijst naar de faculteiten. “De universiteit is in overleg met de faculteiten om alsnog activiteiten te organiseren waarbij de huidige eerstejaars elkaar leren kennen.” Maar deelname aan de grote introweken zit er niet in.

De huidige eerstejaars studenten kunnen natuurlijk wél meedoen als mentor, gids, crew, ‘papa en mama’ of hoe de begeleiders ook maar heten in de diverse steden. Zo kunnen ze toch wat sfeer opsnuiven.

HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau