‘Hoger bsa leidt niet tot meer negatieve preadviezen’

Hoewel de norm voor het bindend studieadvies dit jaar 45 studiepunten bedraagt tegen 30 vorig jaar is het percentage eerstejaars dat volgende week een positief preadvies krijgt ongeveer gelijk.

Dat zei college van bestuurslid Paul Rullmann 14 maart in een vergadering met de studentenraad. In maart 2012 kreeg 45 procent van de eerstejaars studenten een positief preadvies. Uiteindelijk steeg dat percentage naar 69 procent bij de definitieve studieadviezen in september van dat jaar.

De precieze cijfers voor de huidige eerstejaars komen volgende week, maar Rullmann liep daar dus al even op vooruit tijdens de overlegvergadering. Studenten die een positief preadvies krijgen, moeten nu minstens 22,5 studiepunten (ECTS) binnen hebben gehaald. In maart vorig jaar ging het om 15 ECTS. De cijfers sterken de universiteit in haar mening dat studenten zich richten naar de norm.

Rullmann vertelde de sr dat hij zich zorgen maakt om een paar opleidingen. Hij noemde geen specifieke namen, maar zei uiteindelijk wel dat er slechte scores zijn bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. “Veel komt neer op de manier van rekenen. We moeten onze monitoring veranderen om rekening te kunnen houden met modulair onderwijs.”

Een module bestaat uit meerdere vakken waarvoor studiepunten te verdienen zijn. Pas nij het afronden van de gehele module worden al die punten in één keer toegekend. Studenten die eerst een negatief preadvies kregen, schieten na de toekenning van de opgespaarde ECTS zo opeens hard door naar de positieve kant. Dat geeft de tussentijdse preadviezen nog een weinig betrouwbaar voorspellend karakter.

De studentenraad vroeg Rullmann studenten te gaan volgen die hun bsa-norm de afgelopen jaren met de hakken over de sloot hebben gehaald. De sr wil weten hoe de rest van hun studie verloopt. Staken ze uiteindelijk hun studie, doen ze er langer over om hun bachelor te halen, of vallen ze in later jaren niet meer op? Rullmann: “Als dat kan, vind ik het prima. We zullen het uitzoeken.”