​Hoeneveld wint drie zetels

Na drie jaar als zelfstandige lijst te hebben meegedraaid in de ondernemingsraad, heeft Dick Hoeneveld nu drie zetels winst behaald bij de or-verkiezingen.

Hoenevelds nieuwe lijst Connected komt nu met vier zetels in de ondernemingsraad (or). Dat is ten koste gegaan van de fractie Democratisch Beleid, die twee van haar acht zetels moet inleveren. De grootste fractie wordt ABVA KABO FNV, met negen zetels. Dat is een zetel meer dan bij de vorige verkiezingen. De fractie CMHF/AC-HOP behoudt haar vier zetels.

De winst voor Connected is volgens Hoeneveld vooral te verklaren door het netwerk van de kandidaten. “Mensen hebben het ons gewoon gegund, omdat we een nieuw geluid laten horen en drie jonge kandidaten in de fractie hebben. Bovendien hebben we ons gericht op de internationale staf en de belangenorganisaties van de TU, daar zijn we echt uniek in.”

Hoeneveld wil zich vooral gaan inzetten voor betere kansen ter ontwikkeling van medewerkers, met een werkplek die het beste bij ze past. Daarnaast noemt hij de hoge werkdruk die volgens hem een groeiend probleem is. “Uiteraard is het nodig dat er geld wordt uitgegeven aan nieuwbouw en onderhoud of renovatie van onze bestaande gebouwen, maar dat moet wel in balans blijven met de investeringen in personeel, onderzoek en onderwijs. Hier gaan we snel een punt van maken.”

De opkomst bij de or-verkiezingen was lager dan drie jaar geleden: bijna 35,9 procent (van de 5340 kiesgerechtigden) tegenover 43,1 procent in 2011. Desalniettemin noemt de huidige (en stoppende) or-voorzitter Dineke Heersma dat ‘niet slecht’. “Bij andere universiteiten was de opkomst zeventien en twintig procent.”

Bij 3mE, Bouwkunde en de Universiteitsdienst waren er tevens verkiezingen voor de lokale ondernemingsraden, de onderdeelcommissies (odc’s). Bij de overige faculteiten waren geen verkiezingen, omdat zich daar te weinig kandidaten hadden gemeld. Bij Bouwkunde en de Universiteitsdienst was de opkomst meer dan vijftig procent.

Medewerkers die in de ondernemingsraad komen te zitten zijn:

Lijst 1 ABVAKABO FNV (9 zetels)

Wil Schuite
Rob van den Boogaard
Hendrik Ploeger
Gerdien de Hair-van Breda
Aad Beeloo
Anke Schols
Adri Sloot
Hans van Schagen
Biemla Sewnandan

Lijst 2 Democratisch Beleid (6 zetels)