Wetenschap

Hoe zou jij 900 miljoen euro verdelen, vraagt Jonge Akademie

Leden van De Jonge Akademie willen weten hoe wetenschappers zelf 900 miljoen euro aan onderzoeksgeld zouden verdelen. Vul nu de online raadpleging in en laat van je horen.

Hoe verdeel je schaarse middelen op de meest eerlijke en productieve manier? (Foto: pxhere)

Het animatiefilmpje schetst het probleem zoals De Jonge Akademie het ziet: wil je een systeem waarin onderzoekers moeten strijden om schaarse middelen of zouden de universiteiten meer geld moeten krijgen voor onderzoek?

Deelnemers krijgen eerst enkele vragen. Wanneer vind je jezelf een succesvolle wetenschapper en waarom werk je in de wetenschap? Heb je zelf weleens een beurs aangevraagd, of heb je wellicht aanvragen beoordeeld?

Maar het belangrijkste komt daarna. De wetenschappers stappen “in de schoenen van de beleidsmakers” en verdelen zelf 900 miljoen euro. Een versimpeld model rekent de gevolgen door.

Elf opties
Deelnemers krijgen elf opties voor het besteden van geld. Met schuifjes kunnen ze bepalen hoeveel miljoen ze eraan willen toekennen. Die opties zijn bijvoorbeeld persoonlijke beurzen, thematisch onderzoek, vaste banen voor jonge onderzoekers en rolling grants voor onderzoekers die hoger op de carrièreladder staan.

Voorbeeld: met 350 miljoen euro aan persoonlijke beurzen of rolling grants krijg je ook 3.500 promovendi. Als je een even groot bedrag aan beurzen voor recent gepromoveerden besteedt, is de wetenschap elk jaar 1.750 fte kwijt aan het schrijven van onderzoeksvoorstellen (1 fte staat voor het aantal uren van één fulltimebaan).

Potentie
Na het versturen van je eigen verdeling volgt een nieuwe reeks vragen, bijvoorbeeld over de invloed van allerlei instanties en collega’s op je ‘wetenschappelijke potentie’. Ook wil De Jonge Akademie weten hoe je het aanvragen van onderzoeksgeld ziet: is de review eerlijk, is het eigenlijk een loterij, ben je er veel tijd aan kwijt?

De Jonge Akademie maakte de raadpleging samen met de Delftse start-up Populytics. Het bedrijf van oprichter en wetenschappelijk directeur dr.mr. Niek Mouter (TBM) deed eerder online raadplegingen over coronabeleid, klimaatmaatregelen en duurzame energieopwekking.

Met de uitkomsten wil DJA vaststellen welke waarden verschillende groepen wetenschappers delen en hoe deze waarden kunnen worden vertaald naar beleid. Universiteitsbesturen, geldverstrekkers en de politiek kunnen een samenvatting tegemoetzien.

HOP, Bas Belleman, Delta, Jos Wassink

• Ook NWO-baas Marcel Levi is niet tevreden met de huidige verdeling van onderzoeksgelden zegt hij in dit interview.
HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl