Hoe vind je een kamer?

Hoe vind je een kamer? Delta-verslaggever Nora keek binnen tijdens een instemmingsavond en heeft wat do’s en don’ts voor je op een rijtje gezet.

Als er een kamer vrijkomt in een studentenhuis, dan kiezen de bewoners vaak voor een hospiteer- of instemmingsavond. Zo kunnen ze zelf hun nieuwe huisgenoot kiezen. Om erachter te komen hoe zo’n avond nou gaat, bezocht Delta een hospiteeravond op de Jacoba van Beierenlaan (JvB), een straat met veel studentenhuizen.

Het betreffende huis is een typisch studentenhuis met foto’s van huisgenoten, bordspellen en grappige uitspraken op het plafond gekalkt met een marker. Op de twee vrije kamers, komen 25 gegadigden af. Het werkelijke aantal reacties lag overigens veel hoger, vertelt bewoner Quint Houwink. “We kiezen uit de aanmeldingen de leukste mensen, en die nodigen we uit op basis van hun berichtje.” Voor sommige studenten is dit al de zesde hospiteeravond.

Spanning

De avond begint in een kring in de GR, de gemeenschappelijke ruimte. Tijdens een voorstelrondje noemen de kandidaten hun naam, leeftijd, studie en vertellen ze iets leuks over zichzelf. Daarna wordt de groep in vieren gesplitst. De kandidaten lijken goedgeluimd, maar er hangt duidelijk spanning in de lucht.

De bezoekers stellen veel vragen: “Hoeveel gezamenlijke activiteiten organiseert het huis? Eten jullie elke dag samen? Hoe werkt het schoonmaakrooster?” De huisgenoten vertellen over het jaarlijkse huisfeest, de kamerborrel en hun weekendjes weg. Ze vragen naar de studies of ze lid zijn van een vereniging en waar ze vandaan komen.

Deze ronde duurt ongeveer anderhalf uur. Dan is het tijd voor het ‘beraad’ van de bewoners, een confronterend deel van de avond waar Delta niet bij mocht zijn. De huisgenoten bepalen wie doorgaat naar de  tweede ronde, de andere geïnteresseerden moeten afdruipen. De  overgebleven kamerzoekers drinken een biertje en wisselen hun ervaringen uit.

Als een van de huisgenoten de namen van de zes uitverkorenen noemt, verlaat de rest het huis. “Op naar de volgende,” klinkt het. Na een laatste ronde, waar Delta ook niet bij kon zijn, zouden de bewoners uiteindelijke twee nieuwe huisgenoten kiezen. “Dat gaat puur op basis van stemmen,” vertelt Quint later, “Het hangt ervan af van wie het goed met bepaalde mensen kan vinden.”

Do’s & don’ts voor een instemming

• Kom niet te vroeg. Dat is  ongemakkelijk voor jezelf, maar ook voor de bewoners. Ben je te vroeg, loop liever een blokje om en verken de buurt
  • Wees jezelf en probeer niet overdreven leuk of grappig te doen. Vraag jezelf af of je kunt opschieten met deze toekomstige huisgenoten. Zie je jezelf langere tijd in dit huis wonen?
  • Neem geen vriend of vriendin mee. Hospiteren kan best eng zijn, dus dat voelt misschien veilig. Doe dat niet. Jij bent degene die een kamer zoekt, en jij bent uitgenodigd. Houd jezelf voor: iedereen zit op zo’n avond in hetzelfde schuitje.
  • Word je niet gekozen bij je eerste poging, of zelfs je vijfde? Geef niet op! Er zijn veel meer zoekende studenten dan kamers, dus de kans dat je niet wordt gekozen is gewoon vrij groot. Het kan aanvoelen als een afwijzing, maar probeer het niet persoonlijk op te vatten.

Stroomschema_ZoekJeEenKamer.png

(Illustratie: Liesbeth van Dam/TU Delft)

Stagiair Nora de Vries

n.l.devries@tudelft.nl