Campus

Hoe twee Rotterdammers een TU-patent vermarkten

Hoe krijg je een oplaadtegel voor e-bikes op de markt als nog niemand een fiets heeft die er geschikt voor is? Twee Rotterdamse ondernemers weten wel raad met dit TU-patent.

Naar goed Rotterdams gebruik kiezen Christiaan van Nispen en Olivier Coops voor de benadering ‘niet lullen maar testen’. (Foto: Sam Rentmeester)

Dit voorjaar ontving de start-up Tiler van Christiaan van Nispen en Olivier Coops een financiering van een kwart miljoen euro van investeringsfonds Uniiq om hun product sneller naar de markt te brengen. Hun droom is een Tiler-netwerk waar mensen hun elektrische fiets zonder stekker kunnen opladen.

De technologie staat bekend als contactless power transfer en is ontwikkeld door prof.dr.ir. Pavol Bauer en dr.ir. Peter van Duijsen van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) van de TU Delft. Een kleine tien jaar geleden experimenteerden promovendi van Bauer met een oplaadbare speelgoedauto boven een elektrische spoel in het lab. Vijf jaar later presenteerde Bauer op de campus een oplaadstation voor elektrische fietsen. Zonnepanelen leverden de stroom en er was een mogelijkheid tot opladen zonder stekker.

Elektrische tandenborstel
De bekendste vorm van contactloos opladen is waarschijnlijk de elektrische tandenborstel die er na een nacht op de plastic staander weer vol tegenaan gaat. Bij een e-fiets begint het laden als de laadtegel en bijbehorende standaard elkaar herkennen. De spoel in een speciale tegel levert de energie die door de antenne in de tweepotige standaard van de fiets wordt opgevangen. De overdracht gaat het best met hoogfrequente wisselstroom (in de orde van 100 kHz).

‘Niet lullen maar testen’

Maar hoe krijg je die techniek op de markt als nog niemand een fiets heeft die er geschikt voor is? Naar goed Rotterdams gebruik kiezen Christiaan van Nispen en Olivier Coops voor de benadering ‘niet lullen maar testen’. Ze kiezen voor de zakelijke markt van bedrijven die hun werknemers stimuleren om meer te fietsen. Die fietsen moeten dan uitgerust zijn met een speciale standaard zodat ze op de zaak boven een Tiler-tegel kunnen opladen. De eerste klant wordt deze zomer Rotterdam Ahoy. Later dit jaar hoopt Tiler de eerste vijftien oplaadtegels te kunnen produceren en plaatsen voor pilots. Het bedrijf richt zich in eerste instantie op deelfietsen bij bedrijven.

  • Dit artikel verscheen eerder in de 4TU Career Special, een magazine uitgebracht door Delta, Cursor (TU Eindhoven), Resource (UWageningen) en UToday (UTwente). Het is hier gratis te lezen.
Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.