Hoe twee Delftse alumni broccoli-experts werden

Met data en drones voorspellen hoe groot de oogst wordt van groenten als broccoli. Dat doet het bedrijf van alumni Kaz Vermeer en Bas Nootebos. Hoe kwamen ze daarbij?

Kaz Vermeer: “Nu worden oogstvoorspellingen gedaan op het onderbuikgevoel van de teler.” (Foto: Sam Rentmeester)

“Inkooporganisaties weten pas echt hoeveel broccoli’s ze krijgen als de vrachtwagen wordt uitgeladen”, zegt Kaz Vermeer (27). “Nu worden oogstvoorspellingen gedaan op het onderbuikgevoel van de teler. De oogst wijkt vrijwel altijd af van dat gevoel. Dit betekent dat inkooporganisaties pas heel laat weten of zij hun klanten kunnen bedienen. En dus last-minute moeten bij- of verkopen, want voorraad opbouwen kan niet. Dat maakt zo’n broccoli een stuk duurder. Het is de grootste onzekerheid in de waardeketen van versproducten.”

Zijn bedrijf wil daar verandering in brengen. Met accurate oogstvoorspellingen zorgt VanBoven dat vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht en bijvoorbeeld transport veel efficiënter – en dus goedkoper – gebeurt. In ruil voor deze informatie nemen klanten een jaarabonnement af. Vermeer: “In dezelfde tijd dat een teler naar tientallen planten kijkt, inspecteren wij er met een drone duizenden. De groei van een gewas is erg weersafhankelijk. Momenteel wordt een vaste groeiduur aangenomen. De realiteit wijkt echter altijd af. We verwerken dronebeelden samen met weergegevens – denk aan temperatuur en neerslag – in slimme algoritmen om te voorspellen wanneer geoogst kan worden. Dit updaten we terwijl de gewassen groeien. Zo voorspellen we de oogst enkele weken vooruit. Waardevolle tijd waarin de keten kan schakelen.”

‘We gaan ons menu van versproducten uitbreiden’

De alumni kwamen op het idee voor hun bedrijf via een studieproject van Bas Nootebos (29) rondom agrarisch bodemonderzoek met drones. Met Wageningen Universiteit alumnus Eric Verhoeff (29), een middelbare schoolvriend, staken ze de koppen bij elkaar. “Daar zit meer in, dachten we”, vertelt Vermeer. Daarna ging het snel. “In samenwerking met de EWI-faculteit van de TU Delft hebben we succesvol een Take-off Grant bij de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) aangevraagd. Vervolgens zijn we de markt opgegaan.”

Als start-up is VanBoven is nog volop aan het ontwikkelen. Zo werkte aan het begin van het oogstseizoen het algoritme nog niet optimaal. De dataset waarmee de modellen getraind waren, was nog te beperkt. Vermeer: “Sommige broccoli’s zien er net even anders uit. Groter, kleiner, andere belichting. Aan het einde van het seizoen hadden we een veel bredere dataset en een nauwkeuriger model. Daarnaast hebben we te maken met groeiseizoenen, waardoor we moeten ontwikkelen in de winter en testen in de zomer. Dat is lastiger dan verwacht omdat je ideeën niet snel kunt testen.”

Inmiddels zijn Vermeer en team experts op het gebied van broccoli. “Bij vier grote telers en Bakker Barendrecht, de inkooporganisatie van Albert Heijn, hebben we bewezen dat onze technologie werkt. Volgend jaar willen we voor de productgroep broccoli opschalen naar heel Nederland. Ook gaan we ons menu van versproducten uitbreiden met waarschijnlijk bloemkool en aardbei.” (EM)

• Bedrijf: VanBoven
  • Product: Oogstvoorspellingen voor verse groenten
  • Opgericht in: 2018
  • Studies: Werktuigbouwkunde (Kaz), Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (Bas), Hydrologie en Geo-informatiekunde (Eric)
  • Aantal werknemers: drie founders en zes werknemers
  • Doelgroep: waardeketen van verse groenten
  • Over 5 jaar: “Zijn VanBovens datagedreven oogstvoorspellingen in de wereldwijde groentemarkt de nieuwe standaard.”

Dit artikel verscheen eerder in Delft Integraal, het alumnimagazine van de TU Delft.

Elise Mooijman / Freelance redacteur