Hoe Proteus-roeiers zich klaarmaken voor de EU Games

Rustig doortrainen, zouteloze pannenkoeken eten en gamen. Delta ontdekte hoe vier Proteus-roeiers zich voorbereiden op de European Universities Games, die momenteel gaande zijn in het Portugese Coimbra. “Je benen scheren klinkt gewoon niet logisch.”

Proteus-roeiers Mathijs Bijman, Rens Heddes, Berend van Leengoed, Calvin Terpstra (v.l.n.r.). (Foto: Ivar Laanen)

[Update 19 juli 2018 14.12 uur: zie onderaan]

Voor de roeiers van Proteus-Eretes is het ‘business as usual’ tijdens de European Universities Games in het Portugese Coimbra. Restaurants met heerlijk eten en goedkope wijn, mensen in een vakantiestemming: het zou de ultieme afleiding zijn voor bijna elke atleet, maar niet voor de Delftse roeiers. Opgesloten in hun accommodatie, houden ze zich verre van al dit vermaak en focussen ze zich op hun lichaam en hun aankomende race. Een dag voor de finalerace bezoekt Delta hun thuisbasis in Coimbra om te zien hoe Berend van Leengoed, Mathijs Bijman, Rens Heddes en Calvin Terpstra van de lichte mannen-vier-zonder zich voorbereiden op de laatste wedstrijd van het seizoen.

Hoewel het officiële roeiseizoen een paar weken geleden eindigde, besloten de geselecteerde Proteus-roeiers te verlengen tot de European Universities Games 2018 in Coimbra. Het is het grootste studentensportevenement van Europa dat elke twee jaar wordt georganiseerd in een universiteitsstad. In de Portugese stad strijden bijna vijfduizend studenten twee weken lang om het Europese universiteitskampioenschap in dertien verschillende sportdisciplines. Bijna driehonderd universiteiten zijn vertegenwoordigd, namens de TU Delft staan enkele boten aan de start van het roeitoernooi.

Delft is dus tijdelijk verruild voor het zonnige Coimbra. Alleen is er eigenlijk weinig veranderd voor de roeiers. “We zijn al ruim een klaar met het seizoen, we hebben wel de hele week doorgetraind”, vertelt Calvin Terpstra.We hebben ietsje rustiger aan gedaan qua training, je kunt nu toch niet veel meer winnen aan fitheid.”

Ik snap het als je je haar aerodynamisch knipt

Het geïmproviseerde Casa Proteus ligt bovenop een heuvel aan de oostkant van de stad, ver verwijderd van alle andere EUG-activiteiten. Omdat openbaar vervoer beperkt is, blijven de jongens thuis om energie te sparen. Maar met zoveel tijd omhanden, wat doen ze de hele dag?

“Een beetje wielrennen kijken”, vertelt Berend. Martijn zegt vooral te gamen met Calvin. “En pannenkoeken eten”, voegt Rens eraan toe.

Pannekoeken?

“Ja, pannenkoeken. Die zijn namelijk eenvoudig zoutloos te maken”, vertelt Rens. “Door een zoutloos dieet verlies je vocht in je lichaam, en kunnen we meer dan een kilo afvallen voor een wedstrijd”, vertelt Berend. “We moesten vanochtend inwegen en morgenochtend weer. Als team moeten wij gemiddeld 70 kilogram per persoon wegen, met een maximaal gewicht 72,5 kilogram. En om net dat ​​laatste beetje gewicht te verliezen eten we zoutloos.” Lachend voegt Mathijs daaraan toe: “Eigenlijk eten we de hele dag alleen maar toetjes”. “In het begin is dat wel chill”, vertelt Rens. “Maar op een gegeven moment ben je er helemaal klaar mee”.

Wij gebruiken roeiriemen die net iets dunner zijn

De hele dag pannenkoeken eten om af te vallen om zo sneller te roeien, dat klinkt vreemd. Maar bij de EUG staan ook roeiers aan de start die hun benen scheren om sneller vooruit te kunnen gaan. Wat vinden de Delftse roeiers daarvan?

“Belachelijk”, vindt Mathijs. “Ik snap het misschien wel als je je haar meer aerodynamisch knipt.” Berend valt zijn ploeggenoot bij: “Je benen scheren klinkt gewoon niet logisch.” Hij vertel over een manier waarop de roeiers van Proteus toch een beetje harder hopen te gaan: “Wij gebruiken roeiriemen die net iets dunner zijn dan normaal. Ze zeggen dat het uiteindelijk een procent scheelt qua weerstand, dat is best veel over twee kilometer.”

Hoewel een procent minder weerstand als verwaarloosbaar klinkt, vertellen de roeiers dat die ene procent uiteindelijk het verschil kan maken. In hun ‘race for lanes’ eerder op de dag, een wedstrijd voor een goede startpositie op de baan voor de finalewedstrijd, wonnen ze met vijf seconden voorsprong. Daardoor starten zij op de snelste baan; hebben ze een goede kans om te winnen?

“We waren de snelste, dus er is een goede kans. Maar ik wil niet naast mijn schoenen gaan lopen”, zegt Mathijs.

Ivar Laanen

[Update 19-07-2018] Goud, zilver en brons voor Delftse roeiers

Het regende woensdag medailles op de roeibaan van de European Universities Games. Aan het einde van de dag hadden de Nederlandse roeiers maar liefst 10 medailles bij elkaar verzameld: driemaal brons, viermaal zilver en driemaal goud.

De ploegen van de TU Delft nemen de grootste hoeveelheid eremetaal mee naar huis: Proteus-Eretes won drie medailles (brons, zilver en goud) en Laga één gouden medaille. Dit brengt het totaal van medailles voor de Nederlandse universiteiten op 11, goed voor een derde plek in de landenranglijst.