Opinie

Hoe onderzoek steeds belangrijker werd

‘Spanning’ heet het boek dat Jan Davidse, oud-decaan van Elektrotechniek, op verzoek van het faculteitsbestuur schreef. Is de geschiedenis van Elektrotechniek ook spannend?

Het boek ‘Spanning’ is bedoeld voor alumni (afgestudeerden) en als sales promotion. Wie echter het boek ziet liggen zal eerder denken aan een diktaat dan aan een promotie-artikel: een witte kaft met daarop in een rood blok ‘Spanning’ en in een blauw blok ‘Prof.dr.ir. J.Davidse’. De lay-out van de rest van het boek is een stuk aantrekkelijker: op stevig, glimmend papier telkens twee kolommen tekst en veel kleurenplaatjes.

Davidse heeft de geschiedenis van Elektrotechniek opgedeeld in zeven periodes. In zijn beschrijving van de eerste periodes schetst hij een beeld van een groepje autoritaire hoogleraren met veel macht en een lage dunk van de studenten (‘de jongelui’).

In het boek wordt beschreven hoe professor Elias in de werkplaats een mondeling tentamen afneemt: de doodzenuwachtige studenten werden door de conciërge gerustgesteld tijdens het wachten op de hoogleraar. Degene die aan de beurt was nam plaats op een stoel in een hoek van de ruimte. Elias schoof dan een tafel schuin de hoek in zodat de student klem zat. Na het mondeling diende de student achteruit van Elias weg te lopen, want het tonen van de rug werd als onfatsoenlijk beschouwd.

Interessant is de periode 1930-1945, een periode van recessie en oorlog. Voor wie het nog niet wist: De TH adviseerde in de oorlog als enige universiteit in Nederland een loyaliteitsverklaring aan de Duitsers te tekenen. Ook binnen Elektrotechniek heerste een weinig strijdvaardige houding ten opzichte van in moeilijkheden rakende Joodse collega’s.

Vrouwen

Het belegen taalgebuik van Davidse en de eindeloze stroom feitjes maken de geschiedenis nogal saai, al leveren deze feitjes zo nu en dan grappige conclusies op. Zo heeft Davidse voor de enkeling binnen Elektrotechniek die mocht denken dat er ooit nog een hoger percentage vrouwen komt, een treurige boodschap: het percentage vrouwen is van 1910 tot 1997 even laag gebleven.

Halverwege de 220 bladzijden wordt Davidse zelf onderdeel van het verhaal als hij beschrijft hoe hij in 1977 afgewezen wordt als nieuwe decaan en zijn mening daarover ventileert. Vijf jaar later werd Davidse overigens alsnog benoemd tot decaan.

Dat na zeven hoofdstukken blijkt dat er een hoop veranderd is in negentig jaar zal niemand verbazen. Grootste verandering is de prominente plaats die wetenschappelijk onderzoek heeft ingenomen vergeleken met vroeger. Nadat de monopoliepositie van de TH verdween door de komst van concurrerende universiteiten, werd Elektrotechniek gedwongen tot een goed onderzoeksprogramma. Vanaf 1970 is de achterstand in sneltempo ingehaald.

Behalve geschiedenis bevat het boek beschrijvingen van belangrijke ontdekkingen in de elektrotechniek, interviews met oud-gedienden, biografieën van hoogleraren en stukken over de Electrotechnische Vereeniging en de werkplaatsen. Verder worden nog wat pagina’s gevuld met anekdotes van anonieme briefschrijvers.

Het boek kent leuke bladzijden, maar de geschiedenis is niet echt meeslepend. De net-teruggetreden decaan Backer legt in een voorwoord uit waar hij bij spanning aan denkt: ‘De elektrische toestand in een punt van het elektrisch veld, de potentiaal’. Zo spannend is het boek ook ongeveer.

Prof.dr.ir. J.Davidse, ‘Spanning’, geschiedenis van de Delftse opleiding tot elektrotechnisch ingenieur. Uitgeverij Delft University Press, ISBN 904071794-X. Het boek kost in de boekhandel 75 gulden, maar studenten en alumni krijgen een fikse korting.

,