Hoe onderwijs innovatiever kan

Begrijpelijker colleges geven, talen leren met een VR-bril en PowerPoints interactiever maken. Het was dinsdag te zien op de EdTech Startup markt in het Teaching Lab.

Vragen stellen tijdens een PowerPoint presentatie. (Foto: Connie van Uffelen)

Ruim vijftig inzendingen kwamen er binnen toen het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning een internationale prijsvraag uitschreef voor startende ondernemers in de onderwijstechnologie. Deelnemers kwamen met voorstellen voor onderwijsinnovatie en konden daarmee hulp winnen voor uitwerking van hun plan.

De zeven winnaars presenteerden hun voorstellen gisteren in het Teaching Lab, waar slechts een enkeling kwam kijken.

• Maester: een platform waarop je online trainingen of colleges maakt en feedback op taalconstructies krijgt. Het programma is een ‘proeflezer’ of eindredacteur en analyseert de tekst op grootte, zinsconstructies en lastige woorden. “We laten zien hoe je zinnen vlotter kunt maken”, zegt Tim van Pappelendam. “Hoe korter de zin hoe makkelijker studenten informatie onthouden.”

• Play2Speak: met een VR-bril op een vreemde taal leren. Best lastig, als je niet in dat buitenland bent. Virtual reality kan daarbij helpen, aldus de Spaanse Isabel Alesanco van Play2Speak. Wie de VR-bril opzet, komt terecht in een klein stadje aan de kust van Engeland en begint te praten met een gids, ofwel de docent. Die let op onder meer woordenschat en uitspraak. “Mensen leren meer als ze ondergedompeld zijn in verschillende situaties”, zegt Alesanco.

• BLACKBEAR®: een platform dat bedrijven en studenten met elkaar in contact brengt. Hoe voorkom je dat je baan niet is wat je wilde? Door studenten een case van een werkgever te laten maken om zo te kijken of het werk en de bedrijfscultuur aansluiten bij je behoeften. “Wij zorgen ervoor dat studenten de kans hebben zich te ontwikkelen en we ondersteunen ze bij het vinden van een bedrijf”, zegt Stefan Hoogenboom. “Bedrijven kunnen de massa laten meedenken over een vraagstuk en zo talent scouten.”

• Lean Forward: met het programma Hypersay kunnen docenten quizzen en tekstvragen toevoegen aan PowerPoints. Studenten kunnen meekijken op hun mobiel of tablet en naast de geprojecteerde tekst klassikaal vragen stellen aan hun docent. Ze kunnen onder hun eigen naam of anoniem meedoen aan testjes. Statistieken laten de docent zien hoe studenten het doen.

• Hubert.ai: een combinatie van een chatbot en tekstanalyse maakt het geven van feedback door studenten wat minder saai, zo is het idee. De docent vult vragen en mailadressen van studenten in, klikt op ‘verzenden’ en chatbot Hubert doet het werk. Hij ‘praat’ met de studenten, zendt ze indien nodig een herinnering, interpreteert hun antwoorden en maakt er een rapport van.

• iThrive: Nog een chatbot, maar dan om het beste uit jezelf te halen. De chatbot als personal coach.

• PlagScan: een nieuwe, interactieve plagiaatscanner.

De winnaars krijgen hulp van de drie incubators YesDelft, ECE Rotterdam en Plnt Leiden. Zij geven workshops, pitchtrainingen, netwerkmogelijkheden en businessmentoren om ze te behoeden voor veelgemaakte fouten. Op 13 december geven ze een bedrijfspitch voor potentiële klanten en investeerders.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl