Hoe drie voormalige studenten een nieuw bedrijf startten

Met de ervaring die ze opdeden bij het Solar Boat Team begonnen drie (oud) TU-studenten Flying Fish, een bedrijf in maritieme innovatie. Wat is hun grootste uitdaging?

Gijsbert van Marrewijk (r) en Tim Visser kennen elkaar van het TU Solar Boat Team. (Foto: Sam Rentmeester)

Gijsbert van Marrewijk en zijn medeoprichters van het bedrijf Flying Fish kennen elkaar van het Solar Boat Team van de TU Delft. Ze willen vervoer over water een efficiënt en duurzaam alternatief maken voor vervoer over land door de draagvleugeltechniek van de Solar Boat commercieel toe te passen. Met hun simulatiesoftware HOST kunnen ze berekenen en testen welke draagvleugel bij welke boot past. “Met een draagvleugel zweeft een boot boven het water en verbruikt je tot zestig procent minder brandstof”, vertelt Van Marrewijk. “Onze Solar Boat haalde met het vermogen van twee waterkokers vijftig kilometer per uur.”

Van Marrewijk behaalde in 2018 zijn master space systems engineering. Zijn medeoprichters, de broers Gerben en Johan Schonebaum, studeerden lucht- en ruimtevaarttechniek en High Tech Engineering. Hun vierde partner Olivier Prakken komt van buiten de TU en is een ervaren ondernemer. “Olivier gaf ons een netwerkcursus. We raakten aan de praat en vroegen hem advies. Uiteindelijk werd hij onze vierde oprichter.” In december 2018 ging Flying Fish formeel van start.

Lees verder onder het kader.

• Bedrijf: Flying Fish
  • Naam: Gijsbert van Marrewijk, medeoprichter en Tim Visser, medewerker
  • Studies: Luchtvaart- en ruimtevaartechniek
  • Producten: Watertaxi Operations System en HOST Draagvleugel Simulator
  • Opgericht in: 2018
  • Medewerkers: Vijf voltijd (waaronder drie oprichters) en zes deeltijd medewerkers
  • Omzet: Naar schatting 150 duizend tot 200 duizend euro in 2019
  • Over vijf jaar: 6 miljoen passagiers in watertaxi’s of draagvleugelboten met hun innovaties

Met de zakelijke ervaring van Prakken haalde het bedrijf direct een grote partner binnen: de watertaxi in Rotterdam. Van Marrewijk: “Wij benaderden hen met onze draagvleugel, maar zij wilden juist software om taxiritten efficiënter te plannen. Als ingenieur denk je: jammer, we komen over een paar jaar wel terug. Olivier zag juist kansen.”

‘Jij moet bedrijven een goed verhaal vertellen’

Zo begon Flying Fish met een tweede product: het Watertaxi Operations System. Door middel van data-analyse bestuderen ze de vaarroutes en de bezetting van de boten. Tim Visser houdt zich daar fulltime mee bezig: “De watertaxi heeft een grote set data, waarvan ze zelf niet wisten hoeveel waardevolle informatie daarin zit. Nu werken we aan een softwaresysteem om de boten optimaal te benutten. Met een app moeten reizigers een watertaxi kunnen reserveren.”

De meeste andere medewerkers van het bedrijf zijn parttimers: oud-leden  van het Solar Boat Team die naast hun masterstudie een paar dagen per week voor Flying Fish werken. “Je merkt als ondernemer dat het jou verantwoordelijkheid is om een goede werksfeer te creëren”, vertelt Van Marrewijk. “Als medewerkers het gezellig hebben, motiveert dat mij ook.”

Het creëren van zijn eigen opdrachten is voor hem de grootste uitdaging. “Als je naar een bedrijf toestapt hoop je dat ze zeggen: bedenk maar een draagvleugboot met deze specificaties. Zo werkt het niet. Jij moet een goed verhaal vertellen, zodat je de opdracht terugkrijgt die je wilt hebben en waar de klant het meest aan heeft. Dat is anders dan op de universiteit, waar een docent precies weet wat hij van zijn studenten kan vragen.”

Michiel de Haan / Freelance redacteur