Hoe de TU zich ook nu weer aanpast

Het beperkte fysieke onderwijs op de TU kan door, ondanks de strengere coronamaatregelen. Studentenverenigingen en X merken wel de gevolgen. En hoe gaat het met de mondkapjes?

(Foto: Dalia Madi)

Mondkapjes
De universiteiten van Leiden en Maastricht verplichten het dragen van een mondkapje, maar de TU Delft nog niet. De universiteit schrijft in een corona-update te ‘verwachten’ dat studenten en medewerkers er één dragen als ze zich in gebouwen verplaatsen. Wie eenmaal zit, mag het kapje af doen. Dat geldt ook in laboratoria. Microbiologische, chemische en radiologische labs zijn een uitzondering. Daar zijn wegwerp- of persoonlijke herbruikbare mondkapjes niet
toegestaan.

‘Schone huizen moeten schoon blijven’

Studentenverenigingen en huisfeestjes
De studentenverenigingen zijn net als alle horeca gesloten sinds woensdagavond 22.00 uur. De verenigingsraad Vera zal er volgens voorzitter Lars Rhijnsburger alles aan doen om ervoor te zorgen dat samenkomsten nu niet verplaatsen naar de studentenhuizen. “We zagen de laatste tijd dat studenten steeds vaker samenkomen, binnen en buiten. Hoe kunnen we dat het beste voorkomen? Dat gaat we binnenkort bespreken met onder meer de gemeente en handhaving, want schone huizen moeten schoon blijven.”

Sport
X puzzelt sinds het bekend worden van de maatregelen op de uitwerking daarvan voor sport en cultuur op de campus. Nog niet alles is duidelijk, maar privé- en groepscursussen kunnen door. Bij  groepen geldt een uitzondering voor sport en dans – die moeten stoppen totdat duidelijk is hoe ze eventueel verder kunnen. Ook de fitnessruimte blijft open.
Contactsporten en evenementen zijn net als competities stilgelegd. Wat er met de trainingen van studentensportverenigingen moet gebeuren, wordt nog onderzocht. Totdat bekend is wat eventuele mogelijkheden zijn, zijn deze trainingen tot en met in ieder geval 25 oktober gestaakt. Kaarthouders kunnen de vrijgekomen velden reserveren voor trainingen met maximaal vier mensen op anderhalve meter afstand.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl