Hoe corona studenten ook inspireert

De coronacrisis legt Nederland de komende tijd stil. Toch zijn crises ook een bron voor inspiratie. Wat doen Delftse studenten?

Screenshot van De Delftse student Thijs de Jongh en de Amsterdamse student Naut Teeseling bij Jinek maandagavond. (Foto: Screenshot RTL4)

“Er belde net een vrouw met een vitale baan en een dochter op de middelbare school, die huiswerkbegeleiding nodig had. Dat was binnen twee belletjes geregeld.” Aan het woord is de Delftse bouwkundestudent David Oudega (21). Hij werkt met drie huisgenoten vanuit huis aan het verbinden van mensen die hulp nodig hebben aan mensen die willen helpen. Hij heeft zich aangesloten bij het initiatief ‘gewoon mensen die mensen willen helpen’ en is coördinator voor de regio Delft, Den Haag.

Het initiatief ‘gewoon mensen die mensen willen helpen’ begon bij de Amsterdamse econometriestudenten Naut van Teeseling (20) en Amber Nagelhout (24). Van Teeseling stuurde via Whatsapp een Google form naar medestudenten die hun naam, studie en hulp konden opgeven. Het bericht ging viral en kwam ook terecht bij Delftse studenten Jasper Veen (24) en Thijs de Jongh (23) die Van Teeseling en Nagelhout wilden helpen.

‘Het groeit zo hard, het is bijna niet te geloven’

Afgelopen weekend zaten de vier in Haarlem waar ze het platform voor hulp verder uitwerkten. Daar werden ze al benaderd door Radio1, Hart van Nederland en het Parool. Ze verdeelden Nederland onder in acht verschillende regio’s. Per regio maken studententeams vanuit huis handmatig matches.

Haarlem.pngJasper Veen, Thijs de Jongh, Amber Nagelhout en Naut van Teeseling in Haarlem. (Foto: Gewoonmensen)

Eén van de problemen die ze tegenkwamen was dat hulpbehoevenden soms moeilijk te bereiken zijn. Slechts tweehonderd mensen vroegen gisterenmiddag om hulp ten opzichte van 20 duizend mensen – lang niet alleen studenten – die hulp aanboden. “Juist de risicogroep is moeilijk te bereiken via Instagram en andere sociale media, waar wij zo goed in zijn”, zegt Anniek Wiltink, masterstudent luchtvaart- en ruimtevaarttechniek in Delft. Samen met Amber Nagelhout en elf andere studenten probeert zij overzicht te krijgen over de snelgroeiende aanmeldingen, een functie die de website later zal overnemen.

De studenten leggen momenteel contact met woningcorporaties en zorginstellingen, in de hoop dat ze zo contact kunnen leggen met de mensen die zorg nodig hebben, vertelt Wiltink. “Verder hopen we op aandacht in kranten en televisie, omdat oudere mensen die volgen.”

“Inmiddels hebben zich 27.500 mensen aangemeld”, vertelde Thijs de Jongh maandagavond aan tafel bij Jinek. “Het groeit zo hard, het is bijna niet te geloven.” De hulpvraag is voornamelijk boodschappen doen of de hond uitlaten, vulde Naut van Teeseling aan.

Sinds de uitzending is de hulpvraag verdubbeld. “Naar schatting is de vraag in de regio Delft en Den Haag nu rond de vijftig mensen,” zegt student bouwkunde Oudega. “Maar het is lastig te zeggen, omdat we nu ook door bedrijven benaderd worden. Een ziekenhuis in Den Haag zoekt voor alle verpleegsters kinderopvang. Er gaan dinsdagmiddag twee meisjes helpen bij de voedselbank.”

De meeste mensen deugen
Op Instagram plaatste ‘gewoon mensen’ een artikel van historicus en journalist Rutger Bregman op De Correspondent: ‘Vergeet niet: Rampen en crisis halen het beste in mensen naar boven’. “Niet alleen het virus is besmettelijk, ook ons gedrag,” zei Bregman in DWDD. “Iedere daad waarbij je andere mensen inspireert, kan ook als een virus door het land gaan. Dat kan misschien nog wel krachtiger zijn dan corona zelf.”

Sija van den Beukel / Freelance journalist