Overslaan en naar de inhoud gaan
TU Delft Delta Brightspace
Celine moet na zes jaar Blackboard nu met Brightspace werken. "Het is wennen."

Een nieuw collegejaar, een nieuwe digitale leeromgeving. De twintig jaar oude donkere krochten van Blackboard zijn omgetoverd tot een helder en wit Brightspace. Is het een verbetering?

“Hip, en wennen”, vindt Celine Swennenhuis. Als zevendejaars wiskundestudent heeft ze zes jaar met Blackboard gewerkt. “Daar moest je soms minuten zoeken. In Brightspace kan content maar op één manier worden geplaatst, waardoor docenten niet alles zelf kunnen indelen.” Dorus Raaijmakers, tweedejaars maritieme techniek, beaamt dit. “Het kon niet slechter dan Blackboard. Daar zaten mappen soms in andere mappen; om moe van te worden.”

Hard werken, met resultaat

Het team van Brightspace heeft de hele zomer gewerkt om alles goed te laten verlopen. De laatste weken soms wel zestig uur in de week. “Deze week was spannend, we stonden klaar om de crisis te tackelen”, vertelt Erna Kotkamp, algemeen projectleider. “Dat viel mee, het was verrassend rustig.” Iets waar Kotkamp zelf niet blij van wordt, is de inschrijving voor de vakken. “Daarvoor moeten studenten even uit Brightspace. In het derde kwartaal zal dit opgelost zijn.”

 TU Delft Delta Brightspace

Een van de docenten die al sinds februari met het systeem werkt, is Jasper van Kuijk, docent bij de faculteit Industrieel Ontwerpen. Hij werkte zo min mogelijk met Blackboard, maar met Brightspace komt er meer online te staan voor zijn cursus. “Opdrachten, dossiers, feedback, cijfers van de tussentijdse toets, de aanwezigheid, de individuele opdrachten”, dreunt hij op. “Heel handig dat het nu op één plek staat. Toch zijn er verbeterpunten, zeker aan de kant van docenten. Zo kun je op twee manieren opdrachten toevoegen, is de aanwezigheid bijhouden omslachtig en er is geen manier om groepen onder te verdelen.”

Tips van het supportteam

Ullas Rajvanshi en Patricia Pinheiro de Sousa van het supportteam van Brightspace hebben tips voor worstelende docenten en studenten. “Voor docenten: gebruik de Sandbox! Daar kun je van alles proberen zonder dat het gepubliceerd wordt”, aldus Rajvanshi. “Check de supportsite, daar staan duidelijke antwoorden met video’s en screenshots. En kijk vijftien minuten langer naar een probleem voordat je het supportteam benadert. Vaak heb je de oplossing dan zelf al gevonden.” “Probeer het niet in een dag te leren”, vult Pinheiro de Sousa aan. “Geef jezelf de tijd om eraan te wennen.” Tot slot drukt Kotkamp op het hart om vooral te bellen (015-2784333) en te mailen (brightspace@tudelft.nl) als iets niet bevalt. “Nu hebben we nog wekelijks contact met de leverancier en kunnen we echt dingen veranderen.”

Win a solar power bank by subscribing to our newsletter

During the OWee, Delta asked participants to subscribe for the newsletter and win a Waka-Waka solar power bank. One power bank still remains. Find out how you can win it.

Lees het artikel

Hulp bij trauma's

Ook medewerkers van de TU Delft zijn soms betrokken bij schokkende gebeurtenissen, zoals de zelfdoding van een naaste of de aanslag in Nice. Zij zoeken hulp bij bedrijfsmaatschappelijk werk.

Lees het artikel

Hitte in de Hofstad

Honderdtwintig Haagse huishoudens doen mee aan onderzoek naar hitte in de Hofstad.

Lees het artikel

Van Nuna naar scootmobiel

De Scoozy moet de ingeslapen scootmobielmarkt een nieuwe impuls geven. Oud-Nuna-kampioen Job van de Kieft is één van de breinen achter de start-up.

Lees het artikel

Millennials en het milieu

Millennials houden van reizen en vliegen graag de hele wereld over. TBM-promovendus Oscar Kraan spreekt zijn generatiegenoten aan op hun morele verantwoordelijkheid. In hun eigen belang.

Lees het artikel

Krijg Delta updates

Click here to unsubscribe