Onderwijs

Hoe AthenaStudies Delftse studenten duur studiemateriaal opdringt

Het commerciële AthenaStudies gebruikt studiegroepen op Whatsapp om onder meer examentrainingen te slijten. Delftse studenten ergeren zich. “Dit is heel irritante reclame.”

Studenten staan bij X in de rij voor een tentamen. (Foto: Justyna Botor)

Dit ga je lezen:

  • Verschillende Delftse studenten delen hun ervaringen met de manier waarop AthenaStudies hun appgroepen misbruikt voor commerciële doeleinden, inclusief een promoliedje van René Karst.
  • Een studente vertelt over het rommelige cursusmateriaal dat zij kreeg als cursist.
  • Een directeur onderwijs reageert: “Dit is moreel verwerpelijk.”

De Groningse UKrant bracht onlangs de praktijken van AthenaStudies aan het licht: een commerciële partij die studenten in hun Whatsapp-groepen benadert met allerlei (sluik)reclame. Het bedrijf huurt studenten in die in tentamentijd voorgekauwde scripts verspreiden. ‘De een zegt hoe moeilijk die het vindt, de volgende is het daarmee eens en weer een derde komt met de vraag ‘hoe pakken jullie het aan?’’, schrijft de UKrant bijvoorbeeld. Daarna volgen links naar materiaal van AthenaStudies. Studenten zijn geïrriteerd en soms ook in de war, zo blijkt, want het bedrijf gebruikt in sommige Groningse appgroepen zelfs het logo van de universiteit.

‘Bijna dagelijks krijg je een stel appjes’

Delta deed een oproep om te onderzoeken of dit ook in Delft speelt, want een blik op de website van AthenaStudies leert dat het bedrijf voor vijf TU-studies onder meer samenvattingen in huis heeft. Verschillende studenten stuurden ons reacties en screenshots.

Twee appgroepen

 

Eén van hen is derdejaars student industrieel ontwerpen Daan Kuivenhoven. Hij is lid van de onderwijscommissie van zijn opleiding en zit daarom in de groep voor eerstejaarsstudenten. Nou ja, dé groep: het zijn er twee, omdat AthenaStudies studievereniging ID vóór was met het aanmaken van een groep voor het eerstejaarsweekend, door eerder een groepsuitnodiging te verspreiden. Deze groep heet ‘Jaar 1 IO 2022/2023’. Kuivenhoven stuurde onder meer bijgevoegd screenshot mee.

 

Hier geen logo van de TU of van de studievereniging als avatar, wel een foto van het faculteitsgebouw. “Dat was natuurlijk heel verwarrend voor nieuwe studenten en ook voor de organisatoren van ons eerstejaarsweekend, aangezien zij daar heel erg veel vragen over hebben moeten beantwoorden.” ID maakte zelf zoals altijd een Whatsapp-groep aan, maar zag dat niet alle eerstejaars overstapten. “Als we nu dingen vanuit de TU of ID verspreiden, doen we meestal in allebei de groepen.”

 

Kuivenhoven ziet dat de (sluik)reclame voor tentamentrainingen van AthenaStudies met name een paar weken voor de tentamens toeneemt. “Bijna dagelijks krijg je dan een stel appjes over dat er echt nog weinig plekken over zijn in die cursussen en dat je dus snel moet zijn, wat heel irritante reclame is.” Op de website van AthenaStudies staat het aanbod voor IO uitgestald, bijvoorbeeld een oefensessie understanding product engineering voor 42 euro of opnames van de twaalf uur durende cursus product dynamics, gegeven door student Micha, à 188 euro.

Kuivenhoven stuurt ook een voorbeeld van ‘compleet irrelevante promo’ door: een clipje van zanger René Karst (van Atje voor de sfeer) die een lastig verstaanbaar coupletje zingt over AthenaStudies. “Ik snap dat AthenaStudies studenten kan helpen met voorbereiden voor tentamens, maar ze doen dit op een heel indringende manier”, vindt de student.

 

Ongevraagd privébericht

 

Een derdejaars student werktuigbouwkunde (zijn naam is bij de redactie bekend) herkent Kuivenhovens verhaal. Ook hij ziet AthenaStudies ‘irritant infiltreren in studenten-appgroepen om hun dure opleidingen te promoten’. Meestal gaat het om groepen van vakken die dat kwartaal lopen, bedoeld voor inhoudelijke of organisatorische vragen. Vooral tijdens tentamentijd delen studenten in deze groepen reclame, ziet ook hij. “Er stond zelfs in de groepsbeschrijving zelfs wel eens ‘geen reclame van Athena graag’. Er wordt vaak met ergernis gereageerd.”

 

De student kreeg een keer een privébericht met het aanbod voor AthenaStudies te komen werken. Hij was er niet van gediend, omdat hij die werkwijze ‘invasief’ vindt. “Ik was geneigd lullig te reageren, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan omdat ik ervan uitging dat deze jongen (waarschijnlijk) ook niet voor zijn plezier meerdere willekeurige mensen moest appen.”

Van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) reageert een student die liever niet wil dat we zijn naam gebruiken (deze is bij de redactie bekend). Deze student doet nu het derde jaar en hij stuurt screenshots door van een tijdje terug. “Ongeveer een jaar geleden werden we heel veel gespamd. Continu kwamen er in de appgroep van mijn jaarlaag berichten over AthenaStudies voorbij. Een aantal keer zijn mensen eruit gezet die overduidelijk reclame maakten. Andere studenten reageerden echt geagiteerd.”

Een masterstudent, ook van L&R (naam bij de redactie bekend), heeft dezelfde ervaringen. Hij en zijn vrienden ergerden zich tijdens hun bachelor enorm aan de berichten van AthenaStudies, schrijft hij, bijvoorbeeld omdat de TU goede student-assistenten heeft en ook docenten hulp bieden. “De doelgroep bestaat vooral uit nieuwe studenten die overweldigd zijn en niet weten van de gratis middelen die de universiteit biedt. Daarom voelde het voor ons een beetje als oplichterij.”

De masterstudent merkte ook dat verschillende ouderejaars werden benaderd om aan het werk te gaan voor AthenaStudies. “De screening was niet zo grondig, dus ze lijken er niet voor te zorgen dat ze uitzonderlijk goede tutoren krijgen, zoals ze beweren.” Wat de student vooral stoort is dat een commerciële partij de ongelijkheid tussen studenten bevordert en de goede sfeer in appgroepen aantast.  “Als je zo’n bedrijf in je groep hebt, worden studenten die de vakken goed kennen misschien aangetrokken om daar te werken. Dit soort organische gemeenschappen krijgen zo geen kans om te bloeien.”

Onoverzichtelijke samenvattingen
Een tweedejaars studente technische bestuurskunde (haar naam is bij de redactie bekend) heeft geen ervaring met de appgroepen, maar des te meer met de cursussen van AthenaStudies zelf. Drie keer deed zij er één, waaronder het struikelvak calculus. Inhoudelijk vond ze de cursussen ‘oké’ en de studenten die de vakken gaven ‘vaardig’. Toch is ze niet echt positief. “Kleine dingen gingen steeds mis: data en tijden werden op het laatste moment veranderd, ik kreeg een schemaatje met primitieven waar een fout in stond, de samenvattingen waren onoverzichtelijk en zaten vol halve zinnen en fouten.”

De studente deed de cursussen tegen het advies van haar studieadviseur in, vertelt ze, voor tien à vijftien euro per uur voor twaalf uur op Zoom waarvan zeker een derde bestond uit pauze. De reden? Onzekerheid. “Ik doe het als bevestiging dat ik het wel weet. En het is handig dat deze cursussen plaatsvinden tijdens de laatste dagen voor een tentamen. Dan heb je de meeste vragen en voor de docent ben je dan te laat.” Toch denkt ze de volgende keer zonder te kunnen. “Het is wel een duur grapje en zonder had ik het waarschijnlijk ook gehaald.”

Mededeling aan alle eerstejaars

Terug naar de faculteit Industrieel Ontwerpen, waar directeur onderwijs Ruud Balkenende verontwaardigd reageert op het nieuws over hoe AthenaStudies studenten op zijn faculteit bestookt met reclame. “Ik kende dit niet, maar onze O&S-afdeling (onderwijs en studentenzaken, red.) wel.”

‘Dit is op zijn zachtst gezegd niet zuiver’

Enkele jaren terug, zo blijkt, kwam O&S met AthenaStudies in aanraking toen ze deden alsof een ‘faculteitsmanager IO’ ook voor hen werkte. Het bleek te gaan om een student-assistent. Ook moest O&S in het geweer komen toen AthenaStudies cursusruimtes probeerde te huren binnen de faculteit. “Dat willen wij niet, omdat je daarmee de indruk wekt dat deze bijles nodig zou zijn”, aldus Balkenende. “Dat is het niet. Ons uitgangspunt is dat vakken studeerbaar moeten zijn en uit studenten-enquêtes blijkt dat dat ook zo is.”

Balkenende herhaalt wat de studente technische bestuurskunde van haar studieadviseur hoorde: het staat studenten vrij om bijles te nemen. En bedrijven mogen dat materiaal aanbieden. Maar de manier waarop stuit hem tegen de borst: “Ze gaan moreel verwerpelijk te werk. Het is op zijn zachtst gezegd niet zuiver om de suggestie te wekken dat een appgroep van de faculteit is door er ‘Jaar 1 IO 2022/2023’ en een foto van ons gebouw bij te zetten.” Hij laat het er niet bij zitten, want hij vindt het niet kunnen dat de eerstejaars nu twee appgroepen hebben, waarvan er één is aangemaakt door een commerciële partij. “Ik overweeg een mededeling aan alle eerstejaars, zodat ze wel weten waar ze mee te maken hebben. Ook ga ik met de studenten in overleg over hoe dit te voorkomen is en hoe wij ze daarbij kunnen helpen.”

AthenaStudies reageerde niet op onze verzoeken om wederhoor. Delta benaderde twee IO-studenten die voor Athena werken, maar ook zij reageerden niet. De reden waarom de meeste studenten niet willen dat we hun naam gebruiken, is omdat zij screenshots delen waarin anderen voorkomen of omdat zij studenten kennen die voor AthenaStudies werken.

Lees ook de artikelen van de UKrant:

Hoofdredacteur Saskia Bonger

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

s.m.bonger@tudelft.nl

Comments are closed.