Campus

Hippe scootmobiel voor mindervaliden

Zeg scootmobiel, en je denkt: stoffig, bejaard en alles behalve sexy. Nee, dan Scoozy, het eerste elektrische voertuig voor mindervaliden dat slim, veilig én hip is. Oud-Nuna-kampioen Job van de Kieft is één van de breinen achter de start-up.

Job van de Kieft (links) en Jan Willem van Gent van Scoozy. (Foto: Sam Rentmeester)

De Tesla onder de scootmobielen, noemen ze hem gekscherend. Wat die jongens in vredesnaam hadden gerookt toen ze hem ontwierpen, vroeg outdoormagazine Mpora zich af. En toch lijkt de Scoozy de enige logische uitvinding na veertig jaar doodse stilte op de scootmobielmarkt. Opmerkelijk, vindt industrieel ontwerper Job van de Kieft, zeker wanneer je bedenkt dat er vorig jaar onder de 250 duizend gebruikers nog 38 doden vielen door ongelukken met het voertuig, waarvan 75 procent eenzijdig. “Hij is dus niet alleen onsexy, maar ook nog eens onveilig”, zegt Van de Kieft. “Zo bevatten huidige scootmobielen naar mijn mening een bizarre designkeuze: waar wij al fietsend opgroeien met de handeling ‘knijpen = remmen’, betekent knijpen in het stuur van zo’n mobiel juist gas geven. Dat veroorzaakt twintig procent van alle ongelukken met scootmobielen.”


Hoog tijd dat het voertuig uit het slop wordt getrokken, vinden de ontwerper en zijn drie compagnons – overigens ook allemaal afkomstig uit Nuna-teams. “Dit is namelijk het enige voertuig dat al veertig jaar elektrisch rijdt. Het mag overal rijden en parkeren, van stoepen tot in winkels. Dat betekent een enorme doelgroeppotentie. Tijdelijk minder validen bijvoorbeeld, met een gebroken been, of bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap, maar ook voor de inzet op golfbanen, vluchthavens of voor bezorging, en als vervoersmiddel in autovrije binnensteden.”


‘Je komt nooit stil te staan’


Van de Kieft ging mee op scootmobieltoertochten, sprak met gebruikers, verzekeraars, gemeenten en de ANWB, en constateerde dat van alle mindervaliden lang niet iedereen zo’n mobiel gebruikt, vanwege het stigma dat eraan kleeft. Behalve dan die ene man in een high-end verzorgingstehuis in Wassenaar, die een vrachtwagenaccu in zijn scootmobiel had laten bouwen. “Toen wist ik zeker dat de markt staat te springen om een hippe en moderne versie.” Kijk vanuit de markt, is dan ook zijn belangrijkste advies, alleen dan weet je welk product je moet maken.


Het ontwerpteam loste problemen met omvallen en de bedieningsfouten op, gaf de scooter vier onafhankelijk verende en sturende wielen voor stabiliteit, en een strakke draaicirkel. De slimmigheid zit ‘m in de boordcomputer, waarmee je Scoozy op afstand kunt uitlezen. Handig, omdat je zo bijvoorbeeld kunt voorspellen wanneer de accu aan vervanging toe is. “Zo kom je nooit stil te staan.”


Hoe pakte Van de Kieft het aan?


Hij zegde in 2014 zijn baan op bij TNO Mobiliteit, hielp daarna onder de vlag van TNO Bedrijven start-ups bij Yes!Delft. Hij werkte ondertussen aan zijn eigen start-up Scoozy en ontving in 2016  een Vroege Fase Financiering van RVO. Hij kreeg volop aandacht in de media en verkocht de eerste modellen in de pre-sale. Sinds begin 2017 werkt hij fulltime met co-founder Jan Willem van Gent in hun bedrijf. In september ontving 550 duizend euro van zes investeerders, om de eerste testserie op de markt te brengen. Die verschijnt in 2018. In 2019 is Scoozy in volle productie.


Jorinde Benner



 

  • Bedrijf: Scoozy
  • Opgericht: maart 2016
  • Oprichter: Job van de Kieft (36)
  • Studie: industrieel ontwerpen (2009)
  • Werknemers: 4, plus 4 stagiaires.
  • Omzet: nog geen
  • Doelgroep: “Mensen die minder mobiel zijn, maar wél alles uit het leven willen halen en zich niet door hun beperking laten weerhouden”
  • Over 5 jaar: “Hebben we tienduizend Scoozy’s verkocht en zijn ze wereldwijd verkrijgbaar.”
  • Website: Scoozy.nl


 


 


 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.