​’Het symposium heeft een hoog James Bond gehalte’

Cyber attacks, zombies, cryptografie; het symposium The key to your privacy, over Cyber Security, belooft een spannende bijeenkomst te worden. Masterstudent Beer van der Drift is organisator van dit symposium, dat op 1 mei plaatsvindt in theater De Veste.

Vanwaar dit symposium?

“Eens in de tweeënhalf jaar organiseren we als studievereniging W.I.S.V. ‘Christiaan Huygens’ een symposium. Dit keer kiezen we voor het thema Cyber Security omdat dit onderwerp booming is. Daarbij komt dat vorig academisch jaar aan de TU de master Cyber Security is gestart. Ik heb die Master gevolgd. Het vakgebied is spannend. Het heeft een hoog James Bond gehalte.”

Hoezo dat?

“Je leert te denken als aanvaller. Bij voetbal heb je aanvallers en verdedigers. Die laatsten hebben hun eigen strategie. Cybersecurity is anders. Daar moet je alleen denken aan de aanval. Je krijgt van bedrijven, die hun bescherming willen testen, groen licht om aanvallen uit te voeren. Dat zijn zogenaamde penetration tests. Je kunt de gekste dingen uithalen. Je kunt vermomd als onderhoudsmonteur langs komen, zogenaamd om de wifi te checken, en intussen inbreken in het systeem. Daar komt natuurlijk de nodige adrenaline bij vrij.”

Krijgt het symposium ook James Bond allure?

“De sprekers zijn spannend. Zo hebben we Phill Zimmerman, de man die het encryptiesysteem heeft gemaakt van PGP. Dat is het grootste beveiligingssysteem ter wereld. (PGP staat voor Pretty Good Privacy. We hebben een ethische hacker en beveiligingsexperts van grote bedrijven waaronder ING, en Thales. Educatie is ook onderdeel van het programma: een wiskundige vertelt over priemgetallen en een informaticus over hacken.”

En jullie hebben een mysterie guest. Ene Karin.

“Ja, van haar mogen we de achternaam niet weten. Ze is van de AIVD. Tijdens haar lezing moeten alle camera’s weg. Ze gaat het hebben over kwantumencryptie. Kwantum rekenen zal er in de toekomst voor zorgen dat veel van de huidige encryptiesystemen waardeloos worden. De AIVD houdt daar rekening mee en werkt aan technieken om ervoor te zorgen dat hun systemen toch veilig zijn de komende dertig jaar. Het einddebat van het symposium staat in het teken van kwantumtechnologie.”

Zal het symposium te volgen zijn voor iedereen?

“Ja. Er is een praatje met concrete technische uitleg. Dat zal pittig zijn. Maar voor de rest moet alles te volgen zijn voor iedere student.”

Voor aanmelding en meer informatie: ch.tudelft.nl/symposium.