Het spoor bijster

Ze waren minder spannend dan verwacht, de rondleidingen die Delft Bouwt afgelopen zaterdag gaf op de spoorzone. Belangstellenden werden zorgvuldig buiten de hekken gehouden, zodat van de huidige werkzaamheden slechts een glimp viel op te vangen.&

#160;

Dat bleek vorige week tijdens overleg tussen de decaan en de odc, waarbij de voorzitter van de or aanwezig was. Volgens De Quelerij is alleen wat betreft de afdeling Bouw sprake van een code 2 reorganisatie en valt de rest van de faculteit onder het Vernieuwingsplan. OR stelt dat het college van bestuur het gehele Vernieuwingplan code 2 heeft gemaakt. Bij een code 2 overleggen het cvb en de or en Lokaal Overleg over de ingrepen. Bij een code 1 ombuiging bespreken de decaan en de odc de maatregelen.

Opdracht

De Quelerij zei zich te conformeren aan het standpunt van het cvb. Hij verwees naar de opdracht die hij van het cvb had gekregen om in het kader van de reorganisatie van de afdeling Bouw een nieuw functiehuis te ontwerpen. Voor de rest van CiTG gaat het in zijn ogen om ‘ombuigen’ en heeft dat een ander karakter. Omdat de odc toch zicht wil hebben op de plannen en ingrepen die bij CiTG moeten leiden tot een verdere beheersing van kosten, zei De Quelerij zich te beraden op het verzoek om bij het gedetailleerde reorganisatiedocument voor Bouw een bijlage te voegen met de voorziene veranderingen voor de rest van de faculteit.

Het reorganisatieplan van de afdeling Bouw wordt de komende maand besproken. Op 3 november gaat het plan van De Quelerij naar de odc. Daarna volgen overleggen binnen CiTG, waarna op 20 november de (al dan niet aangepaste) plannen naar het cvb gaan. Begin december spreken de or en het cvb over de reorganisatie bij CiTG.

Tijdschrijven

De faculteit stevent ook voor dit jaar af op een tekort. De Quelerij rekent conform het Vernieuwingsplan op een tekort van 3,6 miljoen euro ‘als het tijdschrijven op orde is’. Het op tijd en volledig door medewerkers laten rapporteren van de gemaakte uren is een van de speerpunten van het managementteam. Doordat dat tot nu toe nog niet gedisciplineerd genoeg werd gedaan, bleken de prognoses over de tekorten en de kosten/baten van projecten en onderzoeken onbetrouwbaar.

Te laat

Als voorbeeld gaf De Quelerij het jaar 2008. De begroting was opgesteld zonder uit te gaan van tijdschrijven. Volgens ‘de oude werkwijze’ boekte CiTG in dat jaar een tekort van 3,2 miljoen euro. Volgens de nieuwe werkwijze, waarbij de uren in TIN via uurtarieven worden doorbelast naar de projecten, zakte dat aanvankelijk naar een tekort van 2,6 miljoen. Doordat medewerkers uren over 2008 te laat boekten – het ging om 1,5 miljoen euro aan doorbelasting aan uren – werd in de eerste helft van dit jaar duidelijk dat ongeveer 1,2 miljoen euro door een deel van die uren was gedekt.

Het tekort over 2008 verbeterde daardoor naar ongeveer 1,3 miljoen. Het verwachte tekort over 2009 liep door die aan 2008 toe te schrijven uren echter op en omdat ook in juni de ‘tijdschrijvers’ achterliepen, ging daar weer iets vanaf. Met een goedwerkend tijdschrijfsysteem zouden dergelijke wisselende financiële verwachtingen verleden tijd moeten zijn. De Quelerij verwacht dat de hele TU binnen afzienbare tijd de uren uit TIN gaat doorbelasten op projecten, in elk geval voor de 2e en 3e geldstroom.