Opinie

Het schelmenleven van Wubbo Ockels

Een spannende schelmenroman. Op die manier beschrijft Gean Ockels het leven van haar vader in ‘De zeven levens van Wubbo Ockels’. De biografie gaat over de liefde voor creativiteit van de TU-hoogleraar, zijn drijfveer om jongeren bij baanbrekend werk te betrekken en natuurlijk zijn beroemde ruimtereis.

Een dochter die de biografie van haar bekende vader schrijft. Als dat maar goed gaat. De valkuilen zijn talrijk. Een dochter staat vaak veel te dicht bij haar vader om hem echt het vuur aan de schenen te leggen. De kans is groot dat haar emotionele betrokkenheid een kritische blik in de weg zit. Bovendien is het nog maar de vraag of de dochter daadwerkelijk kan schrijven.

Maar na ruim driehonderd bladzijden blijkt niets van dat alles. Dochter Gean heeft een uitstekend boek geschreven over haar vader. Van een mogelijke zwakheid, namelijk dat ze te emotioneel betrokken is, heeft ze haar kracht gemaakt. Omdat Ockels zijn dochter serieus neemt, is hij zeer openhartig en weet zij tot hem door te dringen.

Ze neemt als uitgangspunt de bijna-doodervaringen van haar vader. De meest aansprekende daarvan is de ruimtereis van Ockels, die ze met groot gevoel voor detail beschrijft. Ze meldt bijvoorbeeld dat haar vader naar het liedje ‘Rocket Man’ van Elton John in de ruimte luisterde. Ze zit hem dicht op de huid, waardoor de lezer spanning voelt als Ockels de lucht in wordt geschoten.

In de ruimte is er plots een technisch defect aan een peperdure Duitse onderzoeksopstelling. Op de grond wordt twee dagen overlegd, tot grote ergernis van de astronaut. Uiteindelijk lost Ockels het probleem op. Het is de eigenwijze en gepassioneerde astronaut ten voeten uit: terwijl anderen praten, gebruikt hij zijn creativiteit.

De terugkeer naar aarde is onaangenaam, maar Ockels landt veilig. Toch kruipt hij door het oog van de naald. De Spaceshuttle Challenger, waar de astronaut in zat, spat bij de volgende lancering na 73 seconden uiteen. Alle zeven bemanningsleden komen om.

In de biografie is veel aandacht voor de Delftse initiatieven van Ockels, zoals de Superbus, de laddermolen en zijn werk aan zonnewagen Nuna. Hij benadrukt dat ‘out of the box’ denken voor hem normaal is en hoe graag hij met studenten werkt. In 2005 zakt Ockels ineen in de kantine van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Gean beschrijft dit knap en ontroerend door de ogen van zijn naaste collega’s. Mede dankzij hun snelle reactie en de hulp van conciërge Gerard Jonker overleeft Ockels een hartstilstand. Jonker verwoordt prachtig wat hij daarbij denkt. “Ik heb niet alleen een mensenleven, maar ook een heel groot stuk wetenschap gered.”

Gean Ockels, ‘De zeven levens van Wubbo Ockels’, Bert Bakker, 304p. 18,95 euro, verschijnt 15 september.

Zaterdag begint de nationale week van de geschiedenis. De week, die dit jaar samenvalt met de herfstvakantie, staat dit jaar in het teken van ‘oorlog en vrede’. Het legermuseum is een van de tien genomineerden voor de ‘week van de geschiedenisprijs 2009’, dankzij zijn programma over de Russische Kozakken. Gedurende de hele week is er in het museum van alles te doen.
Zaterdag zijn er vanaf 13.00 uur twee lezingen. Een over de boeken en afbeeldingen in het legermuseum met betrekking op de Kozakken in Nederland. De tweede lezing gaat over het negatieve beeld dat bestaat van de Kozakken. Tussen de lezingen kan er Napoleontaart gegeten worden. Dat de Kozakken in 1814 in Nederland kwamen, kwam doordat zij het Franse leger van Napoleon achtervolgden.
Verder zijn er een Russische markt, een Kozakkenkoor en dansgroep. Ook kun je zelf zwaardvechten, matroesjka’s schilderen en Russische lekkernijen zoals wodka en kaviaar proeven.
De toegang tot het legermuseum en bijbehorende lezingen is voor studenten gratis. Voor volwassenen is de toegang €7,50. Aanmelden voor de lezingen kan via reserveringen@legermuseum.nl.