Hoe zorg je ervoor dat regenwoud zoveel waard wordt, dat het niet meer gekapt wordt voor de landbouw? Alumnus Dirk-Jan Oudshoorn werkt daar met zijn bedrijf ForestWise aan.
Dirk-Jan Oudshoorn: “Nieuwe contracten sluiten is moeilijk in coronatijd.”

Hoe maak je het regenwoud zo waardevol dat het niet meer gekapt wordt voor de landbouw? Daar werkt alumnus Dirk-Jan Oudshoorn met zijn bedrijf ForestWise aan.

Read in English

Bedrijf: ForestWise
Oprichter: Dirk-Jan Oudshoorn
Plaats: Sintang, Indonesië
Studie: Technische bestuurskunde en strategic product design
Opgericht in: 2018
Medewerkers: 32 in hoogseizoen
Over 5 jaar: “Staan wij in de cosmetica- en voedselindustrie bekend als dé betrouwbare producent van duurzame producten vanuit het Indonesische regenwoud en helpen we tienduizend gezinnen aan een duurzaam inkomen.”

Palmolie of rubber. Dat is zo’n beetje de keuze voor boeren in West-Kalimantan. Rubber levert vrijwel niets op, palmolie evenmin en is bovendien zeer vervuilend om te produceren. Dat moet anders, dacht Dirk-Jan Oudshoorn, die zeven jaar geleden in Sintang terechtkwam toen zijn vriendin voor een stichting ging werken die orang-oetans beschermt. 

Hij ontdekte dat lokale boeren al eeuwenlang shorea stenoptera planten als oude rijstvelden zijn uitgeput. Dit is een inheemse, beschermde boomsoort die illipe-noten geeft. Uit deze noten wordt olie geperst en boter gemaakt. Illipe werd in de jaren ’80 grotendeels verdrongen door palmolie en kokos. Oudshoorn blaast de productie nieuw leven in, evenals die van arengasuiker, buahmerah-olie en kukui-nootolie, uit fruit en noten die met respect voor de natuur en uit het wild geoogst worden. 

‘We proberen zoveel mogelijk mensen werk te bieden’

“Het idee voor ForestWise kwam voort uit een kleine pilot die we voor de stichting hebben uitgevoerd”, zegt Oudshoorn. “Opschalen was alleen mogelijk vanuit een bedrijf. Met behulp van subsidie van de Britse overheid konden we andere investeerders aantrekken, onder wie twee Nederlandse privé-investeerders. Eind 2018 was de financiering rond, vlak voor het seizoen begon.” Het is een wisselvallig product, met goede en slechte oogstjaren. “Maar uit een Nederlands rapport uit 1937 dat ik vond, blijkt dat het nooit meer dan twee jaar overslaat”, zegt Oudshoorn, “en goede jaren geven een massale oogst waardoor je altijd voorraad hebt.” De noten worden verwerkt in de eigen fabriek, waar in het hoogseizoen zo’n 32 mensen werken. “We proberen zoveel mogelijk mensen werk te bieden.”

Oudshoorn hoopt het productieproces zodanig te verbeteren dat er meer olie uit de noten kan komen dan nu het geval is. Lachend: “Daar houdt mijn compagnon Theo Smits zich mee bezig. Al heb ik aan de TU gestudeerd, hij doet de technische kant.” Oudshoorn zegt veel  profijt van zijn studie te hebben. “Bij technische bestuurskunde heb ik geleerd hoe je projecten met verschillende stakeholders moet managen, zoals contacten onderhouden met boeren en overheid. Van strategic product design weet ik hoe je een product in de markt zet.”

Op dit moment verkoopt ForestWise zijn producten aan een aantal Nederlandse voedsel- en cosmeticaproducenten. “Nieuwe contracten sluiten blijkt moeizaam in coronatijd”, zegt Oudshoorn. “Bedrijven zijn huiverig om nieuwe producten te introduceren.”

Oudshoorn werkt aan een eigen cosmeticalijn en de ontwikkeling van nieuwe producten. “Als je dit op grote schaal kunt doen, is het een oplossing voor de ontbossing. Je kunt er veel meer omzet uithalen dan uit palmolieplantages. We moeten er voor elkaar voor zorgen dat het regenwoud zelf zoveel waard wordt, dat het niet meer gekapt wordt.”  

  • Dit artikel verscheen in het oktobernummer van Delft Integraal, het alumni- en wetenschapsmagazine van de TU Delft dat ook door de redactie van Delta wordt gemaakt.