Het Parisoordeel van Luns

De faculteit Bouwkunde beschikt over een behoorlijke collectie kunstwerken. Eén van de pronkstukken is een enorm schilderij van Huib Luns, die van 1931 tot aan zijn dood in 1942 als hoogleraar handtekenen en kunstgeschiedenis aan de faculteit verbonden was.

br />
Achterin het Bouwkunde-gebouw bevindt zich de modelzaal. Sinds twee jaar wordt er evenwel geen modeltekenen meer onderwezen. Toch herinnert een groot schilderij nog aan de tijd dat de beeldende kunst bij Bouwkunde hoog in het vaandel stond.

Het is een romantisch meesterwerk waarop de Griekse held Paris te zien is die een keuze moet maken uit de Griekse godinnen Aphrodite, Athena en Hera. De mythe vertelt hoe Aphrodite aan Paris de mooie Helena beloofde, als Paris Aphrodite uit zou kiezen als de mooiste. De schaking van Helena zou de start zijn van de Trojaanse oorlog.

Hubert Marie Luns, inderdaad de vader van oud-minister Joseph Luns, werd in Parijs geboren op 6 juni 1881 en werkte als schilder, graficus en schrijver. ,,Hij schilderde het werk in 1907 als afstudeerwerk van de Kunstacademie en won er de vermaarde Prix de Rome mee, een internationale prijs voor jonge kunstenaars”, zegt ir. H.C. Knook, werkzaam bij de vakgroep architectuur en beheerder van de kunstcollectie van Bouwkunde.

Luns nam het schilderij mee naar Delft en na een tweetal verhuizingen belandde het in het kelderdepot van het huidige Bouwkunde-gebouw. Daar werd het vijf jaar geleden ontdekt door Knook en sindsdien siert het de modelzaal.

Tekenleraren Van Haaften en Van der Bliek analyseren het werk als ,,heel academisch”. ,,Als kunstwerk is het misschien niet bijzonder waardevol, maar het is een zeer goed geslaagde proeve van bekwaamheid, waarbij vooral de mensen heel mooi geschilderd zijn.” Helaas zijn volgens Van der Bliek de linker- en rechterkant van het schilderij eigenlijk aparte stukken. Hij zegt: ,,Paris zou ook een kind over zijn bol kunnen aaien en de godinnen kunnen net zo goed naar een theepot kijken. Het is het landschap dat de boel bijelkaar houdt.” (J.A.)

Jeroen Arendsen

Jeroen Arendsen