Wetenschap

Het optimum voor mobiele telefoon

Het GSM-netwerk (Global System for Mobile Communication) is het nieuwe Europese netwerk voor mobiele communicatie, zoals autotelefoons en handhelds, dat juli dit jaar in werking trad. Kwaliteit is bij het GSM-netwerk voor de PTT van groot belang; de PTT heeft niet de monopolie maar moet concurreren met een tweede licentiehouder.

,,Het beperkte frequentiespectrum is één van de grote factoren bij het ontwerpen van een mobiel-communicatie netwerk; de capaciteit en de kwaliteit van het netwerk is afhankelijk van de manier waarop het frequentiespectrum wordt gebruikt”, begint Wisse over haar afstudeeropdracht. ,,Gezien de groeiende interesse in mobiele communicatie – het aantal autotelefoonabonnees is het afgelopen jaar met twintig procent gestegen – is maximaal gebruik belangrijk.”

,,Het probleem is dat als de frequenties van dicht bij elkaar gelegen basisstations te veel op elkaar lijken er interferentie optreedt”, schetst Wisse het probleem. ,,Je kunt dus niet zomaar alle frequenties naast elkaar gebruiken. Tegelijkertijd moeten er wel voldoende frequenties uit het spectrum gebruikt worden om blokkering te voorkomen. De gebruiker krijgt dan een in-gesprek-toon omdat er geen frequentie beschikbaar is voor hem. De kunst is een optimum te vinden van minimale interferentie en minimale blokkering binnen het beperkte spectrum. Dat bepaalt de kwaliteit van het netwerk.”
Verbetering

,,In het begin snapte ik er zelf ook niet zoveel van. Ik heb veel rondgevraagd en veel rapporten gelezen om een beeld te vormen van het probleem.”De volgende stap was het probleem wiskundig te formuleren. ,,Ik heb een nieuw model bedacht. Hierbij ging ik uit van kans van interferentie en blokkering bij verschillende frequenties. Het uiteindelijke model was een verbetering op het model dat de PTT tot dan toe had gebruikt.”

Waarom haar afstudeerproject gekozen is als winnend project is Wisse eigenlijk niet duidelijk. ,,Misschien dat ze gewoon naar het cijfer hebben gekeken.” Ze had een negen. In ieder geval was de PTT was blij met het resultaat van haar onderzoek.

Het afstuderen bij de PTT beviel haar wel; het was vooral erg leerzaam. Wisse: ,,In het begin vraag je je af wat een bedrijf nu eigenlijk aan jou heeft. Maar op een gegeven moment merk je dat je wel degelijk iets voor het bedrijf betekent. Eigenlijk merk je pas wat je waard bent tijdens je afstuderen.”

Wisse werkt nu voltijd bij PTT-Research, waar ze het wel naar haar zin heeft. ,,Ik heb na mijn afstuderen nog vijf maanden aan een onderzoek bij de TU gewerkt, maar dat beviel niet zo;ik hou meer van praktische dingen.” Over wat ze precies bij de PTT doet, kan ze niet uitweiden. Dat is bedrijfsgeheim.
DE PRIJSWINNAARS

De beste afstudeerders van het afgelopen studiejaar, volgens het Universiteitsfonds, zijn behalve Arjan van Timmeren en Astrid Wisse ook ir. B. Sprenger en ir. A.P. van ’t Veer, die vorige week al in Delta stonden. Hieronder de namen van overige gelauwerde afstudeerders.

* ir. E.P. van Haastregt (Civiele Techniek). ‘Sneltramhalte onder Amsterdam-CS’

* ir. J.J. Meeuwsen (Elektrotechniek). ‘Het nut van nevenfuncties in de beveiliging van hoogspanningsnetten’

* ir. M. Rietdijk (Geodesie). ‘Gebruik van onroerend goed door horeca’

* ir. H.K. Björnstad (Mijnbouw). ‘Nitrogen flooding of gas-condensates in stratified reservoirs’

* ir. T.M.H.E. Tielens (Technische Natuurkunde). ‘Dielectric theory of the electronic stopping power of swift ions in crystals’

* ir. J.W. van Rhijn (Industrieel Ontwerpen). ‘Werkplek voor de hand- en microchirurg’

* ir. J.A. Talman (Scheikunde). ‘On the unsteady drag coefficients of single spherical particles in two-dimensional motion’

* ir. A. van Oudenaarden (Materiaalkunde). ‘Inwendige spanning en domeinstructuur in amorg Fe40Ni40B20 bepaald met neutronenpolarisatie’

* ir. B. Daan (Informatica). ‘Pampa, The Parallel Multimedia Platform’

* ir. H. Borsje (Werktuigbouw). ‘Planning voor een optimaal ruimtegebruik bij bv Machinefabriek Figee; integratie van ruimte in de capaciteitsplanning’

Erik Sawyer

Wisse: ,,Tussen interferentie en blokkering…”

Astrid Wisse won bij Technische Wiskunde de prijs voor het beste afstuderen. Binnen de vakgroep operations research studeerde ze in november 1993 af op het GSM-project van PTT-research. Resultaat was een nieuw model voor de frequenties van de basisstations voor mobiele telefoons.

Verbetering

DE PRIJSWINNAARS

* ir. E.P. van Haastregt (Civiele Techniek). ‘Sneltramhalte onder Amsterdam-CS’

* ir. M. Rietdijk (Geodesie). ‘Gebruik van onroerend goed door horeca’