Het IFoT is (voorlopig) niet meer

Na vier edities vol cultuur, muziek, kunst en techniek komt er voorlopig een einde aan het International Festival of Technology. Wat is er aan de hand?

Het International Festival of Technology gaat dit jaar niet door. (Foto: TU Delft TV)

Nieuwsgierige festivalliefhebbers die de website van het International Festival of Technology (IFoT) bekijken, weten het al: het festival gaat dit jaar niet door. Op één zin na is er op de officiële kanalen echter niets over te vinden.

Brug tussen campus en regio

Het sinds 2015 jaarlijks terugkerende festival, een samenwerking tussen de TU Delft, Gemeente Delft, Haagse Hogeschool, Hogeschool Inholland, Ondernemersfonds Delft, Fonds1818 en Discovery Channel, heeft als doel technologie toegankelijk te maken voor iedereen. Een perfecte manier om campus en regio te verbinden en te laten zien wat de TU Delft in huis heeft.

Ondanks dit uitgangspunt bediende het festival volgens TU-persvoorlichter Karen Collet ‘teveel verschillende doelgroepen met verschillende boodschappen’. “Je kunt je afvragen voor wie je het organiseert en met welk doel. Het budget is beperkt, dus je moet altijd keuzes maken.”

Wij hebben het via via moeten vernemen’

Jos de Mooij, voorzitter van de stichting Gebiedsfonds Delft Technology Park, onderdeel van het Ondernemersfonds, zegt dat hij tot nu toe geen officieel bericht heeft ontvangen over het niet doorgaan van het festival. “Wij hebben het via via moeten vernemen.”

De Mooij laat in een schriftelijke reactie weten altijd met veel plezier te hebben bijgedragen aan het IFoT en het een mooi festival te vinden dat verbindend werkt. Wel is hij het ermee eens dat het festival gestopt is in het huidige concept. Hij uit sterke twijfels over de opzet van het festival in relatie tot de ‘significante’ bijdrage die het Ondernemersfonds Delft leverde.

Vrijdagprogrammering te dominant

Volgens De Mooij waren met name de eerste twee dagen van het festival interessant voor het bedrijfsleven. “Door onder andere een te late planning liet deelname van deze groep te wensen over. Daarnaast ontbrak tijdens de laatste editie een business lounge en schortte het aan adequate marketing en communicatie. Naar onze mening was de vrijdag met een programmering van bekende bands te dominant en naar wij denken een te grote aanslag op het budget”, laat hij in een schriftelijke reactie weten.

Ook Maarten Crum van de Hogeschool Inholland zegt het spijtig te vinden dat het festival niet doorgaat. “Het bood een mooi en groot podium om te werken aan onze zichtbaarheid in Delft en op de campus”, aldus de manager Werving, Instroom & Relatiebeheer. Toch ziet hij een lichtpuntje: “De timing van het festival was voor ons erg ongelukkig, onder andere in verband met tentamenperiodes.”

Doorstart

Dat het festival dit jaar niet doorgaat, staat dus vast. De organisatie kijkt dit jaar hoe het festival een eventueel vervolg kan krijgen, weet Collet. “Je moet je afvragen of je mensen kennis wil laten maken met techniek of dat je techniek wil combineren met cultuur? En wie zijn dan de mensen die je wilt bereiken?”, somt zij vragen op die de organisatie wil beantwoorden.

Ook De Mooij hoopt op een doorstart van het festival. “We willen daar graag over meedenken. Misschien moet het een tweedaags festival worden met een gezellig feest als slot.”

Wat nu?

Gelukkig is er de komende maanden genoeg te doen. Wat dacht je bijvoorbeeld van:

• Aangeschoten Wild 10 mei bij Lijm & Cultuur (€14 per ticket)
  • IO Festival 17 mei op het terrein van de faculteit Industrieel Ontwerpen (€15 per ticket)
  • Fringe Festival 30 mei tot en met 10 juni in de binnenstad (ticket €7 in voorverkoop)
  • TEDxDelft 6 juni in het Auditorium van de Aula (€40 per ticket voor niet-studenten of €25,- per ticket voor studenten. Kaarten zijn inclusief eten en drinken)
  • Westerpop 19 en 20 juli op het sportterrein Stanislascollege (gratis toegang)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl