Het hoeft niet per se Zoom te zijn

Zoom was de standaard voor docenten die plotseling gedwongen werden om online te gaan, maar het is niet de enige optie en ook niet de beste, zegt dr. Tobias Fiebig (TBM).

Aan het begin van een nieuwe onderwijsperiode nodigt dr. Tobias Fiebig, universitair docent aan de TBM-faculteit, zijn collega’s uit om een kijkje te nemen op een ander onderwijsplatform, namelijk BigBlueButton of BBB. Het is een open source, non-profit podium en het gaat niet op jacht naar gebruikersgegevens. ‘In een crisis pak je de eerste beschikbare tools’, schreef onze columnist Bob van Vliet in april. ‘Maar zodra de urgentie voorbij is, moeten we ons als publieke instelling inzetten voor de nutsvoorzieningen.’ BigBlueButton zou deze rol wel eens kunnen vervullen als open en vriendelijk hulpmiddel voor onderwijs op afstand.

Welke onderwijsplatforms gebruiken docenten van de TU Delft op dit moment?
“Het varieert. Sommige mensen gebruiken de Zoom, en sommige hebben Discord gebruikt. Dan is er nog YouSeeU, de ‘Virtual Classroom’ in Brighspace. Dat is een soort vergelijkbare software als BBB. Er zijn mensen die Skype gebruiken voor Business, en mensen die Teams gebruiken. Bij TBM gebruikt een grote groep BBB.”

Wat maakt BBB zo geliefd?
“Het ondersteunt meer mensen in elke kamer dan YouSeeU. Het is makkelijker voor studenten omdat ze niet nog een andere applicatie hoeven te installeren om mee te doen. Het heeft meer lesmogelijkheden in vergelijking met bijvoorbeeld Teams. Er is een geïntegreerd whiteboard, ingebouwde enquêtes, automatische uitbreidingsruimtes. En je kunt video’s afspelen in de browser van de deelnemer.”

Wat is uw eigen rol in BBB?
“BBB is een open source software en toen de lockdown ons overviel was de ondersteuning vanuit de TU niet optimaal. Ik gaf in maart een cursus en de TU Delft vertelde me: ‘Vanaf maandag geef je op afstand les. Veel succes.’ De meeste van mijn collega’s gingen over op Zoom. Ik heb BBB opgezet voor mijn eigen cursus. Ik vond het als open source software op het internet. Ik heb zelf ook verbeteringen aangebracht om het bruikbaarder te maken. Omdat veel TBM-collega’s er gebruik van maken, heeft de MAS-afdeling van TPM de hosting nu overgenomen en draait het nu als proefproject op TBM-servers.”

Kunnen collega’s van andere faculteiten er ook gebruik van maken?
“Ja, iedereen met een TU Delft account kan gewoon inloggen. Het systeem is schaalbaar. Op dit moment kunnen we 1.000 – 1.500 gebruikers tegelijk aan, en de maximale omvang van een klaslokaal is 300. Maar we kunnen altijd servers toevoegen om de capaciteit te vergroten.”

Waarom zouden collega’s die gewend zijn aan Zoom nu overstappen?
“Weet je wat Zoom heeft gedaan? In de VS heeft Zoom colleges geannuleerd omdat het bedrijf het niet eens was met de inhoud. Dat is dus een groot probleem, afgezien nog van alle privacy problemen rondom Zoom.”

Is BBB gebruiksvriendelijk?
“Er zijn een paar dingen die je anders doet in BigBlueButton. In Zoom bijvoorbeeld, als je je dia’s wilt presenteren, deel je meestal gewoon je scherm, wat zeer inefficiënt is omdat je dan in principe een video over het internet aan het streamen bent. In BBB upload je gewoon je pagina’s die worden omgezet in een PDF die verschijnt in de browser van de gebruikers. Dit legt minder druk op de infrastructuur en maakt het mogelijk om het geïntegreerde whiteboard te gebruiken, zodat je op de dia’s kunt tekenen als dat nodig is. Het is niet moeilijk te gebruiken. Ik denk dat het dezelfde leercurve heeft als Zoom, maar je hebt veel meer opties.”

Wat is uw boodschap aan andere TU Delft docenten?
“Mijn boodschap is dat je het eens moet proberen liefst voor de nieuwe onderwijsperiode. Alle online leermiddelen zijn een kwestie van keuze. En dit is een goede optie die je zonder veel moeite kunt uitproberen.”

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl