‘Het ging ons om het wereldrecord’

Delftse studenten klokten met hun ligfiets de Velox IV de snelste tijd tijdens de race voor ligfietsen in de VS eerder deze maand. Toch viert het team, dat deze week is teruggekeerd, geen feest. Met 132,26 kilometer per uur verbraken de studenten net niet het wereldrecord.

Slechts anderhalve kilometer per uur had coureur Rik Houwers harder moeten fietsen om het wereldrecord van 133,78 kilometer per uur te verbreken. Dat record vestigde het Human Power Team, bestaande uit studenten van de TU en de VU Amsterdam, vorig jaar met Sebastiaan Bowier als fietser. Dat was ook weer tijdens de jaarlijkse race voor ligfietsen, de World Human Powered Speed Challenge, in de woestijn van Nevada (VS). Op een kaarsrechte weg van acht kilometer hebben de rijders de tijd om op snelheid te komen voordat hun gemiddelde snelheid over tweehonderd meter gemeten wordt.

Teammanager Toine Hooijen klinkt wat beteuterd aan de telefoon. “We zijn wel blij met de overwinning”, zegt hij desgevraagd. “Maar het ging ons toch vooral om het verbreken van het wereldrecord. We willen de beste zijn van altijd, niet alleen van deze ene wedstrijd.”

De wind was volgens de studenten de grootste spelbreker. Een groot aantal pogingen kon niet doorgaan door de harde wind, hierdoor heeft Houwers uiteindelijk slechts een beperkt aantal kansen gehad om een recordpoging te doen.

Maar de fiets was ook niet optimaal. Hooijen: De aerodynamica was minder goed dan onze modellen voorspelden. We snappen nog stedes niet wat er aan de hand is. Het is een puzzel. Wellicht dat het nieuwe team, het Human Power Team dat de Velox V gaat maken, ontdekt wat er aan de hand is.”

De Velox is ook twee keer gecrasht. Een keer tijdens een oefenrit en een keer tijdens een officiële recordpoging. Aan het stuur zat Christien Veelenturf. Voor het eerst reed het Human Power Team dit jaar ook met een vrouwelijke fietser.

De Velox liep in beide gevallen niet veel schade op. Na wat schuren en plamuren kon de fiets er weer tegenaan. Maar levert zo’n crash niet ook een psychologische tik op voor de coureur? Hooijen denkt dat dat meeviel. “Veelenturf is niet bang aangelegd en de fiets is er goed tegen bestand.”

Veelenturf eindigde als derde in het vrouwenklassement met een snelheid van 110,76 kilometer per uur. Zij had nog meer last van de wind dan Houwers en kon pas de laatste twee dagen een goede poging doen.

In september 2010 is het HPT Delft Amsterdam opgericht door studenten van de TU en de Vrije Universiteit Amsterdam. Gelijk het jaar erop al fietsten de studenten een Europees- en een studentenrecord van 129 kilometer per uur.