Opinie

Het F-woord

Het was me het wetenschapsweekje wel. De Spinozapremies werden uitgereikt. Maria van der Hoeven lag wakker vanwege de farma. De commissie Leers presenteerde haar bevindingen omtrent mogelijke diplomafraude op de Hogeschool InHolland: er was sprake van intransparantie, overtreding van regels, onrechtvaardige ongelijkheid, maar fraude was het allemaal niet.

Hoe je het even snel aan een diploma helpen van 250 afgewezen studenten dan wel noemt, werd niet duidelijk. De zaken moeten wel bijzonder ver uit de klauwen lopen voordat een Limburgse ervaringsdeskundige het F-woord in de mond neemt.

De diplomafraude betrof de opleiding media en entertainmentmanagement. Volgens de Nvao, het instituut dat al onze universiteiten voorziet van een kwaliteitskeurmerk, is dit toevallig de beste hbo-opleiding van Nederland. Nagenoeg alle onderdelen van de opleiding scoren bovengemiddeld. Dat is natuurlijk niet zo gek, want Nederland is een gidsland qua media en entertainment. ‘Big Brother’, ‘Idols’, ‘So You Think You Can Dance’, allemaal bedacht door Endemol. Juist hier scoort onze kenniseconomie uitstekend en het is mij dan ook een raadsel waarom er zo lang wordt nagedacht over de outplacement van Organon. Laat die prikpilonderzoekers gaan werken voor Joop van den Ende. Het Gooise matras kan wel wat anticonceptiekennis gebruiken.

Maandag was de officiële uitreiking van de Spinozapremie. De prijswinnaars waren al een tijdje bekend: een psycholoog, een chemicus, een sterrenkundige en een classicus. Weer geen media en entertainment. Dat klinkt misschien als een grapje, maar we leven toevallig wel in het tijdperk van de telecommunicatie, een discipline die nog nooit een Spinozaprijs heeft ontvangen. Ondertussen ondernam een groep Israëlische informatici een cyberaanval op de Iraanse atoombomcentrale in aanbouw. Dat zal die brulkikker Ahmajinedad leren. Iran beschikt over uitstekende universiteiten en topwetenschappers, maar een dictatuur is nu eenmaal bang voor intellect en maakt er liever geen gebruik van. In de middeleeuwen kwam je daar mee weg. In het telecommunicatietijdperk ben je weerloos.

Veel rook. Rode rook. En een man met een groot hart aan een lange lijn die de rook op het oog uit zijn schoenen liet komen. Spektakel kortom, afgelopen maandag rond de twee woontorens aan de Balthasar van der Polweg. Het hield verband met de officiële start van de bouw van de derde woontoren op die plek. Duwo realiseert daar in de komende twee jaar huisvesting voor 405 studenten in een 55 meter hoge toren, het hoogste studentencomplex in de stad. Er komen 235 zelfstandige eenheden en 170 kamers. De derde toren is ontworpen door architectenbureau De Zwarte Hond. Vanaf augustus 2011 moeten de studenten er kunnen wonen.