Het eerste studententeam op ’s werelds grootste zeilevenement

De bemanning van de zeilboot Delft Challenge is er helemaal klaar voor: 2 juli start de eerste wedstrijd van de Tour de France â la Voile.

Het is de eerste keer dat een Nederlands studententeam meedoet aan dit zeilevenement, dat na de Tour de France de grootste sporthappening van Frankrijk is.

In totaal zullen zo’n vijftig internationale teams aan de start verschijnen. “We zijn absoluut niet zenuwachtig, we hebben het idee dat echt alles goed geregeld is”, zegt Koen Smits, één van de teamleden, een uur voordat hij naar Frankrijk zal vertrekken. Het team heeft zich goed voorbereid. Na de Ijspegel-zeilwedstrijden in Scheveningen hebben de teamleden nog aan verschillende regionale en nationale wedstrijden meegedaan. Smits: “We zijn ook naar Hamble in Engeland geweest. Daar hebben we een week meegedaan aan het Europees Kampioenschap. En verder hebben we natuurlijk veel getraind.”

Ook met de boot, een tien meter lange wedstrijdboot van het type Mumm 30, is het één en ander gebeurd. “We hebben er een tweede boot bij”, vertelt Smits. “De Delft Challenge is in een maand tijd helemaal uit elkaar gehaald voor groot onderhoud. Het team is uitgebreid naar veertien zeilers en twee mensen aan de kant. Ook de sponsoring is inmiddels helemaal rond.”

Delft Challenge verwacht een goede prestatie neer te kunnen zetten tijdens de Tour de France â la Voile, die in totaal een maand zal duren. Smits: “We willen eerste worden in het studentenklassement en in het totaalklassement zou een plaatsing bij de eerste tien mooi zijn.” De verschillende etappes zullen gevaren worden tussen Duinkerken en Sainte-Maxime.

“De vrachtauto is ingeladen, straks vertrekken we naar Duinkerken”, aldus Smits. “Daar gaan we ons nog een paar dagen voorbereiden en misschien nog een keer trainen.”

www.delftchallenge.nl

(Foto: Delft Challenge)