Het cvb swingt de pan uit

Eén van de hoogtepunten van dit lustrumjaar is het Zomerfestival op 8 juni. Naast bekende artiesten als Ilse de Lange en Johan treden verschillende TU-medewerkers en -studenten op. De opvallendste naam: collegelid Paul Rullmann.

Het gelegenheidsgezelschap Bestuurloos waarin Rullmann gitaar en zang voor zijn rekening neemt, bestaat uit nog twee bekende TU’ers: hoogleraar technische natuurkunde Ted Young (zang) en hoogleraar bioprocestechnologie Luuk van der Wielen (saxofoon). De zoon van Paul Rullmann, Gilles, speelt de fiddle.

De vier hebben nog niet eerder met elkaar gespeeld, blijkt uit een tekstje over de band. Bestuurloos speelt een programma met liedjes van James Taylor. Young en Rullmann ontdekten bij toeval dat ze beiden een zwak hebben voor Taylors muziek. Ze vielen elkaar huilend in de armen, vervolgt de wervingstekst, waarna ze elkaar beloofden om eens een paar liedjes samen te zingen. Wat hen betreft staat de muziek centraal, niet de band. Die zal na het Zomerfestival nooit meer samenkomen.

Het programma voor 8 juni staat vol acts van TU-medewerkers en .studenten. Zo staat de winnaar van de wedstrijd voor studentenbandjes Stikker ’s avonds op het gloednieuwe evenemententerrein van de TU. En de winnaar van de TU dance-contest, dj Royal Stush, mag om vier uur ’s nachts de dancetent plat draaien.

Wie de grote namen wil zien, moet een kaartje kopen voor het benefietconcert. Dat begint om acht uur ’s avonds met de Mozambiquaanse band Nfithe. Op een ander podium staat een half uur later de band Johan. Later op de avond gevolgd door onder meer Ilse de Lange, The Sheer en Opgezwolle.

De opbrengst van het benefietconcert komt ten goede aan Students 4 Sustainability. Deze organisatie wil de invloed van techniek tastbaar maken door te investeren in drie bestaande duurzame TU-projecten in Afrika: de cassavemachine in Tanzania, de icecreamcar in Ghana en het ecohotel in Somalië.

Het Zomerfestival staat bol van de muziek, maar er zijn ook andere activiteiten. Zo kunnen TU’ers voor het goede doel hun kleding veilen, zijn er dans- en theatervoorstellingen, wordt er gekookt en gespeeddate en zijn er workshops djembé en fotografie.

Veel is Afrikaans op het festival, aangezien het lustrum in het teken staat van duurzaamheid en Afrika. Er is doorlopend een Afrikaanse markt met kraampjes en theater, een Afrikaans koor treedt op en er kan Afrikaans gegeten worden.

Het andere thema, duurzaamheid, komt ook aan bod. Onder leiding van Wilfried de Jong is er een sustainable talkshow en het festival probeert zelf ook duurzaam te werk te gaan. Het servies is recyclebaar, het united podium is verlicht met led-lampjes, het hout dat voor de opbouw van het terrein wordt gebruikt is van het FSC-keurmerk en de verf is zo milieuvriendelijk mogelijk. Bij de workshop armbandjes maken, wordt gebruik gemaakt van afvalmaterialen.

De organisatie van het festival wil vooral dat iedereen zijn kinderen meeneemt. Daarom is er voor hen een kinderjungle en komt de band Kus optreden. Er zijn ook allerlei workshops voor kinderen: ze kunnen djembe spelen en theater maken.

@01 infoblokje:Het zomerfestival is gratis toegankelijk voor TU-medewerkers, -studenten, -alumni, -gepensioneerden en hun partners en kinderen. Kaarten voor het benefietconcert kosten in de voorverkoop 5 euro. Zij zijn te koop in de aula en in het sportcentrum. De voorverkoop duurt tot 7 juni. Daarna kosten kaarten 7,50 euro.