Het circus

Een paar minuten later vult de ruimte zich snel met besturen van alle andere Delftse studieverenigingen. ,,Het is altijd spannend wie er het meeste gewicht in de schaal legt; wie er het luidruchtigst is”, vertelt Bas Arntz, oud bestuurslid van Leeghwater. ,,Meestal is dat het mijnbouwbestuur, maar die zijn met hun eerstejaars op kamp.”

Wie van welk bestuur is, is zo op het eerste gezicht nogal moeilijk te zien, iedereen draagt een jacquet. Het i.d.-bestuur weet zich wel te onderscheiden met een zwart overhemd met een knalgele das onder hun jasje.

,,Drie weken lang hebben we elke dag een andere wissel, van maandag tot en met donderdag van de studieverenigingen en vrijdags van organisaties als de VSSD”, vertellen Ellen Koppendraaier, president van het Technologisch Gezelschap, en Marit Ubbink, bestuurslid bij Praktische Studie. ,,Ik heb gisteren zelf mijn bestuurswissel ondergaan en het was best zwaar”, vertelt Koppendraaier. ,,Vanochtend heb ik al negentig procent van de cadeautjes weggegooid. Zelf bieden we Leeghwater hun eigen trofee aan, een olifantje. Die hebben we van ze ontvreemd en geven we in aangepaste vorm weer terug”, vertelt ze trots.

Besturen die Leeghwater feliciteren moeten tussen het zingen van het werktuigbouwlied door een jenevertje achteroverslaan. Gelukkig voor het Leeghwaterbestuur zorgt de barman er voor dat ze ook een aantal rondes water in hun glaasje krijgen.

Het Lagerhuijsch is behalve met jasjes voornamelijk gevuld met blauwe overhemden voorzien van Heinekenbretels. Een enkeling onderscheidt zich, zoals Nienke Groenewold. Ze is in haar gewone kloffie gekomen. ,,Straks komt er nog een hele groep zonder jasje-dasje, dat zijn ook allemaal huis- en clubgenoten.”

De werktuigbouwstudenten lijken deze middag verstek te laten gaan. Bezoekers van deze voorstelling zijn voornamelijk oud-besturen, huisgenoten en jaarclubjes. Zij zullen er morgen niet bij zijn wanneer dit wat kleurloze circus verder trekt naar de volgende lokatie voor een nieuwe bestuurswissel. Nog twee weken en dan breekt het circus zijn tenten weer op, om volgend jaar weer deze ronde te maken. Zelfde kunstjes, andere artiesten.

,,Hup daar is Willem met de waterpomptang, de knijptang en de combinatietang.” Luid zingend maakt het 132ste bestuur van de studievereniging Leeghwater deze middag haar entree in ‘het Lagerhuijsch’. Het verse bestuur staat er de eerste minuten wat verloren bij, daar op dat podium. Niemand kijkt op of om. Enkele aanwezigen nemen nog een slok van hun gratis biertje. Als de oude bestuursleden van de werktuigbouwkundigen hun glas leeg hebben, komen van hun de eerste felicitaties.