‘Het is belangrijk dat studenten meedenken in de gemeenteraad’

Veel Delftse studenten kiezen ervoor om een tijdje in de gemeenteraad te gaan. In deze serie vertellen vier studenten waarom ze dit doen, en waar ze zich zo al mee bezig houden.

Kim Bosch: “Ik vind het belangrijk dat de fietsmogelijkheden nog veel beter worden.”

• Naam: Kim Bosch, 20 jaar
  • Studie: technische natuurkunde
  • Sinds 29 maart raadslid voor Stip
  • Onderwerpen: Delft als fietsstad,

Waarom ben je bij Stip gegaan?

“Stip is een jonge en pragmatische partij, twee dingen die me erg aanspreken. Op de TU leer je analytisch denken en puzzelen op problemen. Bij Stip doen we dat eigenlijk op dezelfde manier, maar dan met maatschappelijke en politieke problemen. Die insteek past heel goed bij me.”

Hoe doe je het nu met je studie naast raadswerk?

“Zoals Matthias (Floor, red.) al zei, werken we bij Stip zo dat je eerst een jaar parttime, dan een jaar fulltime en dan weer een jaar parttime bezig bent met gemeentepolitiek. Vanaf september ga ik fulltime de raad in, en dan stop ik een jaar met mijn studie om me volledig op Stip en de politiek te richten. Het is in het parttime jaar goed te combineren met je studie. Je volgt wat minder vakken, afhankelijk van je hoe dat zelf indeelt. De raadsvergaderingen zijn ’s avonds, en overdag kun je je op je studie richten. Het is wat meer plannen, maar als je dat goed doet is het prima.”

Je bent 29 maart geïnstalleerd in de raad, hoe bevalt het tot nu toe?

“Ik had gisteren (19 april) mijn eerste commissievergadering. Ik heb een stuk gedaan, en het ging goed. We hadden ook meteen een inspreker, wat het nog wat spannender maakte. Er zijn op dit moment twee algemene commissies die stukken bespreken, maar dinsdag 24 april is de eerste echte raadsvergadering.”

Voor welke onderwerpen wil  je je  inzetten?

“Delft is natuurlijk een fietsstad, elke student fietst. Ik vind het belangrijk dat de fietsmogelijkheden nog veel beter worden. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan meer stallingen, fietsnietjes in het centrum en goede snelle routes door de hele stad. Delft is niet zo groot, dus de fiets is naar mijn mening het beste vervoersmiddel. Verder kan er nog heel veel gebeuren op het gebied van duurzaamheid en levendigheid. We willen bijvoorbeeld graag een poppodium in Delft.”

Wat denk je dat juist studenten kunnen toevoegen aan de raad?

“Delft is een echte studentenstad. We hebben nu negen studenten in de raad, en ik vind dat een goede afspiegeling van de verhouding van studenten en de rest van Delft. Je komt natuurlijk op voor de hele stad, maar omdat er zoveel studenten in Delft zijn is het belangrijk dat zij meedenken in de gemeenteraad. Studenten zijn ambitieus, betrokken en kijken met een jonge, frisse blik naar problemen. Ik denk dat met name TU-studenten op die manier iets kunnen toevoegen, omdat een bepaalde manier van denken aangeleerd wordt die je goed kunt gebruiken in de politiek.”

Hoe zie je de rol van de TU in Delft?

“De TU heeft een hele belangrijke rol: de universiteit creëert veel werkgelegenheid en mensen trekken naar Delft voor de TU. De universiteit maakt Delft tot een kennisstad die kan vooroplopen op het gebied van innovaties en duurzaamheid.”

Denk je dat dat nu genoeg gebeurt?

“Er gebeurt al heel veel, bijvoorbeeld het convenant dat is gesloten in 2016. Er wordt dus samengewerkt, maar het kan altijd beter. Naar mijn mening kan de TU kan nog meer betrokken worden in de gemeenteraad met innovatieve en nieuwe ideeën.”

Zou je het alle studenten aanraden om de gemeenteraad in te gaan?

“Als je politiek geïnteresseerd bent, ervan houdt om te debatteren en van mening te verschillen en je de verantwoordelijkheid wil dragen, dan zou ik het iedereen aanraden. Ik denk niet dat iedereen die interesse heeft, dat is nou eenmaal zo, maar het is ontzettend leuk en interessant. Het is ook divers omdat je op allerlei gebieden een standpunt leert in te nemen.”

Stagiair Nora de Vries

n.l.devries@tudelft.nl