Hersenlessen tegen werkstress

Delta doet mee aan de Week van Werkstress en leert hoe braintraining helpt om de druk te weerstaan. Vier tips.

Beweging is een weldaad voor je brein. En er zijn meer manieren om je bovenkamer sterker te maken. (Foto: Ritesh Tamrakar/Unsplash)

Translation in progress

Hoe schitterend de wetenschap ook kan zijn, in de academische wereld is het beslist niet altijd rozengeur en maneschijn. Vorige week verscheen een alarmerend landelijk onderzoek naar het mentale welzijn van Nederlandse studenten. De conclusies liegen er niet om: onder andere prestatiedruk en corona-eenzaamheid drukken een groot stempel op hun levensgeluk. Eerder dit jaar bleek al dat ook buitenlandse studenten veel emotionele klachten hebben. En dat menig medewerker het zwaar heeft, weten we uit het grote VSNU-onderzoek naar werkdruk. Dat rapporteerde onder andere dat een op de drie wetenschappers zich aan het eind van een werkdag volledig uitgeput voelt.

Omdat we kortom behoorlijk onder druk staan met zijn allen, heeft de TU zich weer aangesloten bij de landelijke week van de werkstress. Dat heeft dit jaar ‘mentaal sterk’ als centraal thema. Zo’n week haalt de dieperliggende oorzaken van werkstress natuurlijk niet weg – vraag maar aan de minister. Maar het helpt in die zin, dat het welkome toegang verschaft tot allerlei (online) activiteiten om mentaal sterker te worden.

Ook Delta kan wel wat extra mentale kracht gebruiken – niets menselijks is ons vreemd – en sloot zich daarom aan bij een halfuurtje online krachttraining voor je brein. Dezelfde training wordt donderdag 18 november nogmaals gehouden (in het Nederlands, via Teams) en je kunt je nog aanmelden. Geen tijd, te druk? Lees dan in elk geval deze vier hersenlessen die Delta eraan ontleende.

1. Je brein is dol op patronen, herhaling en voorspelbaarheid. Zó dol zelfs dat het je waarneming beïnvloedt – kijk maar naar deze illustratie. Je hersenen focussen zo op het blokjespatroon dat ze de lijnen niet meer correct waarneemt (ze ogen scheef, maar zijn kaarsrecht). Dat kan ook gelden voor je waarneming van stress. ‘Als je honderd keer zegt dat je het druk hebt, wordt het natuurlijk ook niet rustig’, aldus een Loesje-poster.

2. Stress heeft maar zelden te maken met waar je op dat moment mee bezig bent. Vaker is het gepieker over dingen die al je al achter de rug of nog voor de boeg hebt. Simpele ademhalingsoefeningen, zelfs al is het maar een minuutje, helpen om je gedachten uit het verleden of de toekomst te halen. Met je kop in het nu heb je minder gepieker, meer focus op wat je aan het doen bent – en dus vaak ook betere resultaten en minder reden om gestrest te zijn.

3. Beweeg. Hoe heftig de deadlines ook in je nek hijgen, hoe ellenlang je todo-lijstje ook is: weersta de verleiding om door te werken en neem elke dag minstens twintig minuten de tijd om te bewegen – bijvoorbeeld door een ommetje te maken (ken je de gelijknamige app?) Beweging is een weldaad voor je bovenkamer, want het geeft je brein de zuurstof en voedingsstoffen die het nodig heeft. Ook zorgt het voor de aanmaak van nieuwe hersencellen, versterkt het de verbindingen tussen die cellen en verbetert het de werking van signaalstoffen – allemaal factoren die een nog knappere kop van je maken.

4. Focus. Multitasken is eigenlijk een synoniem voor stress. De meeste mensen presteren afgeleid nu eenmaal veel minder goed dan wanneer ze gefocust zijn. En de frustratie daarover is weer een extra bron van afleiding, en zo stapelt de stress zich steeds verder op. Dus: focus. Gun jezelf de flow van opperste concentratie. Schakel je e-mailnotificaties uit, zet je Teams-status op ‘niet storen’, stop je telefoon (op stil) in je tas en doe wat je moet doen.

Spoiler alert: deze oefening uit de training maakt op een leuke manier glashelder dat multitasken echt een enorme braindrainer is:

• Neem pen en papier, plus de stopwatch van je telefoon.
  • Schrijf ‘multitasking is a lie’, met om en om een cijfer uit de reeks 1 t/m 18. Dus: M1U2L3T4I5 etcetera. Neem met de stopwatch op hoe lang je daarover doet.
  • En doe hetzelfde nog een keer, maar dan níet gecombineerd. Dus schrijf ‘multitasking is a lie’ en schrijf 123456789101112131415161718, en neem je tijd op.

Marieke Enter / Nieuwsredacteur