Herontwerp van de illustere bookshop

TU-studenten strijden om de eer.

In de jaren zeventig werd in Bouwkunde een boekwinkel gestart om literatuur te kunnen bieden die binnen de faculteit ‘verboden’ was. Het eerste ontwerp voor de winkel, van Carel Weeber, werd opgevolgd door een houten huisje uit Sanatorium Zonnestraal. Vanwege verscherpte brandveiligheidseisen moest de laatste versie, een gele kolos van Atelier van Lieshout, plaatsmaken voor iets anders. Voor een nieuwe boekwinkel trekt studievereniging Stylos nu een bedrag van 25.000 euro uit. Een prijsvraag leverde meer dan dertig ontwerpen op, die te zien zijn bij Bouwkunde.

Hoewel het geen eis was, situeren vrijwel alle inzenders hun ontwerp op de huidige locatie tussen twee betonnen schijven in de koffiehoek van de faculteit. Dat levert in de meeste gevallen krampachtige geplaatste objecten op, die klem zitten tussen het beton en beter tot hun recht zouden komen in een vrije ruimte.

Ook valt op dat er veel valt te verplaatsen, scharnieren, uitschuiven of anderszins te bewegen. Eén inzending, de ‘E-bookshop’, bevat zo veel flatscreens dat het ontwerp al bij voorbaat onbetaalbaar is. Het verzinnen van een originele titel lijkt eveneens moeilijk, getuige de inzendingen ‘Open 7/22’ en ‘Open 24/7’.

Sommige ontwerpen zijn nauwelijks als boekwinkel herkenbaar. Zoals de ‘Endosymbiotic’ van Rob Appels. Geïnspireerd door een foto van bacteriën in het spijsverteringsstelsel ontwierp Appels een wirwar van doeken en plastic zeil. Hoe het geheel er uiteindelijk precies uit moet zien blijft in het midden. ‘The thin pink line‘ van Andreas Lyckefors en Magnus Björkman heeft volgens de jury meer weg van een kunstobject in de vorm van ‘een dominante waslijn’.

Toch zijn er ook wat lichtpuntjes in de tentoonstelling. Vijf ontwerpen zijn genomineerd en worden op dit moment verder uitgewerkt. ‘Slice the dice‘ van Gert Marijn Zwartsenburg en Jorien Diemel is een blauwe kubus van boekenkasten waar een deel met een verkoopbalie uit kan rijden. ‘Close 2 open‘ van Wout Smits en Simon Dona bestaat uit een vuurrood frame dat precies tussen twee bestaande betonschijven is geplaatst. ‘Slightly mad‘ van Ivo Cappelleveen en Okke van den Broek bestaat uit twee grote oranje kastdeuren die in dichte toestand tegen twee betonschijven staan en opengeschoven een ruimte afbakenen. De ‘Hang-out‘ van Thomas Gillet en Kobbe Nouwens is een van de weinige inzendingen met een originele locatie: hun bookshop van transparante materialen hangt als een balkon aan de eerste verdieping.

Minst sprankelend van de vijf genomineerden is ‘De Kast’ van Ewout Dorrestijn en Jurriaan Hillerstrom; een kast van hout en glas. De nominatie lijkt haar bestaansrecht te ontlenen aan de nuchtere vaststelling dat er uiteindelijk iets dient te worden gebouwd: ,,Niet vernieuwend”, stelt de jury, ,,maar goed uitwerkbaar.”

De ontwerpen zijn nog tot 14 maart te bezichtigen bij Bouwkunde. Het winnende ontwerp, dat op 28 maart bekend wordt gemaakt, wordt in mei in gebruik genomen.

‘Een dominante waslijn’, verbeelding van het spijsverteringskanaal en een hangend transparant balkon: de ooit illustere Bouwkunde-bookshop voor ‘verboden’ literatuur krijgt een nieuw ontwerp. TU-studenten strijden om de eer.