Herman in een bakje geitenkwark

Word wakker en ontwaak in Delft. Of, zoals ze het tijdens de ontvangstweek zeggen: ‘Get Oweek!’ Zondag tot en met donderdag is de ontvangstweek voor de nieuwe studenten van de TU Delft én de Hogeschool Inholland.

Maar wat tref je als nieuwe kersverse student aan als je ‘wakker’ wordt in Delft tijdens de Owee? “De maandagmiddag begint toeristisch”, zegt Owee-bestuurslid Michiel Wiggers. “We willen de studenten meer laten zien dan de plaatselijke snackbar, daarom hebben we een sightseeing door Delft geregeld, compleet met rondvaartboten en een beklimming van de Nieuwe Kerk.”

Dinsdag staat in het teken van de verschillende studentenverenigingen, hoewel Virgiel, de Delftsche Studenten Bond (DSB), Jansbrug en het Delfts Studenten Corps de hele week ook hun eigen programma hebben samengesteld. Jansbrug heeft bijvoorbeeld elke avond een optreden van een band, en een bierproeverij. Het leukste onderdeel is volgens commissielid Josee de Vries ‘Herman in een bakje geitenkwark’, een groep studenten uit Amsterdam die de nieuwe studenten op maandag alle kanten van het cabareteske leven laten zien. Het zangkwartet zingt over hun passie voor koken, shoppen, poëziealbums en strandwandelingen.
Judokampioen

Bij de DSB hebben ze een ‘flink aantal hoogtepuntjes’, zegt commissielid Stefan Otting. Maandagavond kunnen de eerstejaars laten zien hoe ze met geld kunnen omgaan. Tijdens de stock exchange variëren de prijzen van de drankjes per seconde. “Dus je hebt of een ongelooflijk goedkoop drankje of een heel duur. Geluk of pech. Altijd succes.” Dinsdagmiddag zijn de ‘Kroonluchterklimkampioenschappen’. “In onze achterzaal hangt een grote, stevige kroonluchter, waar we wel eens inklimmen. Als je een beetje springt, kan je er zo bij. En tijdens de kampioenschappen, kijken we wie dat het snelste voor elkaar krijgt.” Dinsdagavond laat judokampioen Dennis van der Geest zijn dj-kunsten zien. “En als we vervelend worden, dan zet hij ons eruit”, zegt Otting. De laatste avond komt IsOokSchitterend, tegenwoordig beter bekend als IOS, om de week af te sluiten met een stomend optreden.

Virgiel leert de eerstejaars op maandag vuur spuwen en legt ze in bed met TMF-vj Valerio. In de Virgiel Arena wordt het Pirates of the Caribbean-spel gespeeld. “Erg spannend, maar we verklappen nog niets, behalve dat het op grote hoogte wordt gespeeld”, zegt commissielid Marianne Bakker. Op dinsdagavond is het tijd voor een serieus onderdeel: een politiek debat met Femke Halsema en Alexander Pechtold, waarin ze terugblikken op de kabinetscrisis.

Woensdag komt de band Van Dik Hout spelen. “Ons muzikale hoogtepunt.” Tijdens de hele Owee zendt Virgiel FM uit. Elk uur zijn er verschillende presentatoren. “Ze toeren rond met een speciaal Virgiel FM busje, zetten prijsvragen uit en bedenken gekke sketches. En natuurlijk geven Owee’ers zelf ook hun commentaar.”
Biercantus

Het Delftsch Studenten Corps (DSC) heeft voor maandag een professionele pokerspeler uitgenodigd om studenten de kneepjes van het pokervak te leren. Diezelfde avond komt ook rapper Extince. Maar naast de verschillende bands die komen optreden pakt de vereniging vooral uit met hun Kriminele-avond. “De Kriminele-feesten zijn altijd een groot succes”, zegt commissielid Margriet Rijff. “Iedereen komt verkleed. Als Batman, of als giraf, of als raket, als het maar leuk en anders is. Voor iedereen hebben we een grote verkleedkist klaar staan, waar ze alles uit mogen pakken om er een leuke avond van te maken.” Lange Frans en Baas B. komen die avond optreden. “Nee, zij komen helaas niet verkleed.”

Maar voor wie alleen dinsdag de studentenverenigingen bezoekt, is er ook genoeg te doen. Op woensdag worden bij het sportcentrum aan de Mekelweg opblaasbanen en een opblaasbare klimbaan neergezet. Verschillende faculteiten strijden daarop tegen elkaar voor de wisselbeker. “En natuurlijk komt er heel veel gesop en geglij en veel water bij kijken”, zegt Wiggers. Ron Boszhard komt de beker uitreiken.

Donderdagochtend wordt er flink gerekt en gestrekt met Karl Noten en Olga Commandeur van het programma ‘Nederland in beweging.’ Na een politiek debat a’ la ‘Barend en Van Dorp’ . met een grote ronde tafel en veel publiek – is het tijd voor de waterdag. In de Delftse Hout kunnen de studenten roeien, surfen, volleyballen en andere sporten beoefenen. De Owee wordt afgesloten met het vorig jaar populairste onderdeel van de Owee: de Biercantus. “Dat is het leukste onderdeel van de Owee”, vindt ook Michiel Wiggers. “Moet je voorstellen dat er duizend man arm in arm op van die logge bankjes zit. Alle Owee-deelnemers komen dan weer samen. Ze hebben allemaal een biertje voor zich. Op het podium staat een band die liedjes speelt, die ze allemaal meezingen. Duizend man die hard meezingen. Geweldig.”

www.owee.nl

Judokampioen