Herijking van start

Het college van bestuur (cvb) is akkoord met het plan van de faculteit 3mE om materiaalkunde te reorganiseren. Bij EWI gaan twee masteropleidingen samen verder onder de naam computer science.

Bij deze afdeling van 3mE (Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen) verdwijnen volgens decaan Marco Waas twaalf tot vijftien arbeidsplaatsen. De reorganisatie moet 1,1 miljoen euro opleveren. Waas heeft voorgesteld een half miljoen euro te herinvesteren in biomaterialen, maar daarover is nog geen besluit genomen.

De decaan stelt een personeelsplan op, met daarin een overzicht van de huidige en de nieuwe situatie en de financiële gevolgen daarvan. De reorganisatie wordt nog voorgelegd aan de ondernemingsraad. Het college van bestuur (cvb) reserveert alvast maximaal 1,3 miljoen euro aan herstructureringskosten.

De onderdeelcommissie van de faculteit kan desgevraagd nog niet reageren op het voorgenomen besluit van het cvb. “We hebben hierover deze week heidagen”, zegt voorzitter Sape Miedema. “De herijking is zo belangrijk dat we er anderhalve dag voor uittrekken om alles goed op een rijtje te zetten.”

Het college gaat ook akkoord met het voorstel van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) om de masteropleidingen computer science en media and knowledge engineering (mke) te laten opgaan in één masteropleiding onder de naam computer science.

De naam mke is onvoldoende herkenbaar, vooral in het buitenland. Daar staat het vakgebied juist bekend als computer science. Studenten willen ook liever een diploma computer science. De studentenraad kan zich daarom vinden in het voorstel. “Bovendien is het organisatorisch eenvoudiger met één opleidingscommissie en één examencommissie”, zegt voorzitter Caroline Streng.

Overigens krijgen hbo-studenten en studenten met een bachelordiploma elektrotechniek extra toelatingseisen, maar van laatste groep kozen er volgens de TU maar één a twee per jaar voor mke. Streng wil dat studenten daar goede voorlichting over krijgen.

Inmiddels zijn er tussen de faculteiten EWI, Civiele Techniek en Geowetenschappen, Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Technische Natuurwetenschappen gesprekken geweest over een te vormen virtueel klimaatinstituut.

De voorzitter van de taskforce herijking, Anka Mulder, zegt te beseffen dat er nog veel vragen zullen zijn. “Het zal veel mensen te langzaam gaan, maar de herijking duurt drie jaar. De taskforce wil de snelheid er zo veel mogelijk in houden.”

Het nieuwe gistgeslacht scheffersomyces omvat enkele voor de biotechnologie zeer relevante soorten, waaronder de gist die tot januari 2010 door het leven ging als pichia stipitis en die nu is omgedoopt tot scheffersomyces stipitis. De taxonomen Kurtzmann en Suzuki hebben de naam voorgesteld als eerbetoon aan Scheffers vanwege diens grote bijdrage aan het gistonderzoek en zijn recente activiteit als oprichter en hoofdredacteur van het tijdschrift FEMS Yeast Research.

“Ik voel me zeer vereerd”, zegt de onderzoeker (84) vanuit zijn werkkamer in het gebouw voor life science & technology bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen. “We hebben veel met die gist gewerkt en er in het midden van de jaren tachtig over gepubliceerd. Het is een bijzonder organisme omdat het als een van de weinige gisten in staat is om houtsuiker of xylose om te zetten in alcohol.”

De gist kwam voor een nieuwe naam in aanmerking nadat uit genetisch onderzoek gebleken was dat hij op de verkeerde plek in het taxonomisch systeem was ondergebracht. Gisten zijn traditioneel ingedeeld op basis van hoe ze eruit zien en wat ze kunnen omzetten. Maar dna-analyse heeft uitgewezen dat pichia stipitis met twee andere gisten tot een heel ander geslacht behoort. Dat geslacht is nu dus vernoemd naar de Delftse microbioloog.

Scheffers heeft samen met zijn collega Van Dijken destijds een patent verworven op het gebruik van de gist voor de omzetting van houtsuikers. In Zweden en de Verenigde Staten zijn er praktijkproeven mee uitgevoerd met tegenvallende resultaten. “In het laboratorium deed de gist het goed, maar hij kon slecht tegen de sulfietloog uit de houtpulp.” De door prof.dr. Jack Pronk genetisch gemodificeerde bakkersgist is volgens Scheffers robuuster en daardoor beter geschikt voor industriële bereiding van tweede-generatie biobrandstof.