Henk Sol nieuwe decaan van TBM

Waarnemend decaan van de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM), prof.dr. Henk Sol, blijft. De 49-jarige hoogleraar systeemkunde is benoemd tot decaan.

/strong>

Henk Sol volgt prof.dr. Peter Idenburg op die in juli vertrok naar de Delftse Postgraduate School. Sol was van 1993 tot juni 1998 al decaan van de faculteit Technische Bestuurskunde (TB). En hij is ook een van de initiatiefnemers tot deze opleiding. ,,TB en TBM voelen ook wel als míjn baby’s”, zegt Sol.

Bij de samenvoeging van de faculteiten Technische bestuurskunde en Wijsbegeerte en Technische Maatschappijwetenschappen (WTM) in 1998, koos het college voor een ‘man van buiten’. Idenburg, topfunctionaris van het ministerie van Economische Zaken, werd binnengehaald. Sol wijdde zich weer voltijds aan de wetenschap.

Idenburg maakte een rumoerige tijd mee. De samenvoeging van de twee faculteiten verliep stroef. Bij WTM hadden velen het gevoel dat bestuurskunde de nieuwe faculteit domineerde. Bovendien raakte WTM in financiële problemen. In 1998 was er een tekort van 3,3 miljoen.

Met de keuze voor Sol volgt het college de wens van de faculteit, zegt hij zelf. TBM wilde iemand uit eigen gelederen aan het hoofd, iemand die de processen en geschiedenis kende.

Met een gloednieuw gebouw en sluitende begroting ziet Sol de toekomst zonnig in. ,,Het is natuurlijk altijd jammer als je opvolger je voorganger wordt. Maar de integratie krijgt gestalte en de begroting is op orde. Beide hebben veel energie gekost. Die energie kunnen we nu gebruiken voor andere zaken. Versnellen noem ik dat.”