Helpdesk voor surfende vwo’er

De faculteit Technische Natuurwetenschappen biedt sinds enkele maanden via internet hulp aan vwo-scholieren met schei- en natuurkundeproblemen.

De scholieren kunnen via de websites van de subfaculteiten naar helpdesks surfen, waar ze via e-mail hun vragen kwijt kunnen. De opleidingen hopen dat het mes aan twee kanten snijdt en uiteindelijk meer studenten oplevert.

Op het webadres www.cpt.stm.tudelft.nl/online/index.html vindt de scholier de schei- en materiaalkunde helpsites. De scheikundepagina oogt nu nog betrekkelijk eenvoudig, maar webmaster Bart Boshuizen is bezig met een verbeterde pagina. Boshuizen: ,,Met de huidige pagina zijn we in mei begonnen. De nieuwe pagina wordt veel uitgebreider. Die krijgt een rubriek met veel gestelde vragen en een chemische database met een selectie van nuttige internetpagina’s. Dan hoeft de scholier niet meer te verdwalen in de duizenden pagina’s die een zoekprogramma op het hele internet zou vinden. Scholieren met specifieke vragen kunnen die ook per e-mail naar ons toe sturen. Dat is veel laagdrempeliger dan telefoneren.”

Boshuizen stuurt de e-mails door naar medewerkers die bereid zijn om vragen op hun vakgebied te beantwoorden. Tot nu toe lopen de vwo’ers de website nog niet plat. Boshuizen kreeg slechts enkele vragen per maand. Hij toont de oogst van de afgelopen maand. Scholier Neuteboom wil weten wat isotopen zijn en wat de atoomtheorie van Dalton precies inhoudt.

De scholierenpagina van materiaalkunde bevat een elektronisch magazine en biedt gratis volledige spreekbeurten aan. Bij materiaalkunde komen al wat meer vragen binnen. Wim Sloof, die er de binnenkomende vragen behandelt, ontvangt er een tot twee per week. Sloof: ,,Die vragen betreffen vooral de inhoud van de studie. Vragenstellers krijgen antwoord en een informatiebrochure thuisgestuurd.”

Boshuizen en Sloof vinden dat de vwo-helpdesks nu nog te diep verborgen zijn. Ze verwachten meer respons als de service een prominentere plaats krijgt op de nieuwe TU-pagina. Meer aandacht is gewenst, want de scholierenpagina’s zijn een wapen in de strijd om de gunst van de scholieren. Zo zullen scholieren op de nieuwe hulppagina ook een agenda vinden met activiteiten waaraan ze deel kunnen nemen. De faculteit TNW hoopt mede via de websites jaarlijks zo’n duizend scholieren te werven voor een prakticumdag op de TU. Ook het wereldwijde web dient tenslotte om vliegen te vangen.