Helft studenten Hogeschool Rotterdam ‘probleem drinker’

Bijna de helft van de studenten aan de Hogeschool Rotterdam loopt het risico om later alcoholverslaafd te raken, blijkt uit onderzoek van hogeschoolblad Profielen.

Profielen en het Kenniscentrum Zorginnovatie vroegen 5.662 studenten van de Hogeschool Rotterdam naar hun drank- en drugsgebruik. Van hen heeft 88 procent het afgelopen jaar alcohol gedronken: mannen gemiddeld 4,4 glazen en vrouwen 2,5 glazen per dag.

Gezellig drinken

Ze drinken vooral omdat ze het lekker en gezellig vinden, thuis met vrienden of tijdens het uitgaan. Maar er zijn ook studenten die drinken om hun zorgen te vergeten (12 procent) of omdat ze depressief of nerveus zijn (7 procent).

Zo’n 10 procent van de ondervraagden dronk ’s ochtends nog een glaasje tegen de kater van de avond ervoor, of om te kalmeren. “Dit is de echte risicogroep”, zegt hoogleraar Ingmar Franken van de Erasmus Universiteit tegen Profielen. De onderzoekers bestempelen bijna de helft van de ondervraagde studenten als probleemdrinkers: 49 procent van de mannen en 40 procent van de vrouwen.

Cannabis

Ook drugs zijn geliefd: 53 procent van de respondenten heeft ze ooit gebruikt en 27 procent de maand voorafgaand aan het onderzoek. Vooral cannabis is populair (20 procent), gevolgd door xtc (8 procent) en lachgas (6 procent).

Net als bij alcohol, gebruiken studenten drugs vooral omdat ze het lekker vinden, maar ook uit nieuwsgierigheid. Een kleiner deel doet het om zorgen te vergeten (16 procent) en 2 procent om erbij te willen horen.

Gevolgen

Ook hebben de onderzoekers gekeken naar de schadelijke gevolgen van drank- en drugsgebruik. Zo zegt 11 procent van ondervraagden dat ze – onder invloed van alcohol – iets hebben gedaan waar ze achteraf spijt van hadden, terwijl dit maar voor 3 procent van de drugsgebruikers geldt. Geheugenverlies komt onder de drinkers vaker voor: 12 procent tegenover 6 procent.

Drugsgebruikers zijn wel in de meerderheid als het om rijden onder invloed gaat: 8 procent stapte afgelopen jaar minstens zes keer achter het stuur na wat gebruikt te hebben, tegen 3 procent van de drinkers.

HOP, Inge Schouten

HOP Hoger Onderwijs Persbureau