Opinie

Hel van het Noorden

De Hel van het Noorden is een van de selectiewedstrijden voor de Koninklijke Nederlandsche Roeibond (KNRB). Aan de uitslagen van deze race wordt flink wat waarde gehecht in roeiend Nederland. Het veld was niet zwaar gevuld, maar de tegenstand was van vrij goede kwaliteit en de tijd waarmee gewonnen werd was zelfs in het zware veld voldoende geweest voor een goede klassering. Aan de hand van de uitslag twee jaar geleden (toen we hem ook wonnen) zijn Joris en ik uitgenodigd voor de bond te komen roeien. Aan de hand van de uitslag van dit jaar zijn we wederom uitgenodigd om mee te doen met de lichte boordgroep van de KNRB. Er zijn vrij weinig mensen die deze belangrijke selectiewedstrijd tweemaal op hun naam hebben kunnen zetten.

Ik hoop dat de verslaggever met betrekking tot roeievenementen voortaan iets beter de waarde van de prestatie inschat.

Roeland Lievens

In Delta 37 werd in de berichtgeving over de roeiwedstrijd de Hel van het Noorden meegedeeld dat Joris en ik de lichte twee zonder hadden gewonnen. Er stond ook dat dit veld ‘overigens slechts met zes boten gevuld was’. Ik was eigenlijk erg blij met de prestatie, maar na dit gelezen te hebben kreeg ik bijna medelijden met onszelf. Feitelijk klopt het stukje wel, maar de woordkeuze ontkracht de prestatie nogal.

Roeland Lievens