Hbos scheeps- en vliegtuigbouw komen naar Delft

De Haarlemse opleidingen scheepsbouwkunde en luchtvaarttechnologie van de Hogeschool Inholland komen naar Delft. De TU Delft stelt vanaf september 2003 practicumruimte en andere voorzieningen beschikbaar voor de nu in Haarlem gevestigde studierichtingen.

Hogeschool Inholland is dit jaar januari ontstaan uit een fusie van Hogeschool Alkmaar, Hogeschool Haarlem, Hogeschool Holland en Ichthus Hogeschool/Hogeschool Delft. De hoofdvestiging is in Den Haag. Met bijna 27 duizend voltijdstudenten is Inholland de grootste instelling in het Nederlandse hoger onderwijs.

Eerder werd bekend dat in september 2003 ook de TH Rijswijk met vijf bestaande en twee nieuwe opleidingen een nieuw onderkomen krijgt op de campus van de TU Delft.

De TH Rijswijk wil fuseren met de Haagse Hogeschool. De TU Delft is voorstander van deze fusie, omdat met Rijswijk al een samenwerkingsovereenkomst is gesloten. Er zijn plannen om per september 2003 de doorstroom van TH Rijswijk naar TU Delft – en omgekeerd – te stroomlijnen. De samenwerking met de Technische Hogeschool Rijswijk, de Haagse Hogeschool en de Hogeschool Rotterdam is woensdag vastgelegd.

Uiteindelijk is de bedoeling dat in Delft het hele palet aan technische opleidingen zowel op academisch als op hbo-niveau wordt aangeboden. Beide opleidingsvarianten blijven zelfstandig; aan fusie tussen universiteit en hogescholen wordt niet gedacht.

De TU Delft stelt vanaf september 2003 practicumruimte en andere voorzieningen beschikbaar voor de nu in Haarlem gevestigde studierichtingen. Vorige week hebben de TU Delft en de hogeschool daartoe een intentieverklaring getekend. Behalve naar de fysieke concentratie van de opleidingen in Delft streven beide partners naar verbetering van de mogelijkheden om tussen de universitaire en hbo-opleidingen om te schakelen, bijvoorbeeld door de afstemming van lesprogramma’s. Later zullen wellicht docenten worden uitgewisseld. Inholland zegt toe in principe alleen masteropleidingen aan te bieden op terreinen waarop de TU Delft actief is en de TU niet in de wielen te rijden door zelf masteropleidingen te ontwikkelen.